به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شناخت منظومه فکری قائد انقلاب اسلامی در موضوعات مهم و اساسی جامعه اسلامی به عنوان ادامه مسیر هدایت و رهبری امت اسلامی، سنت مبتنی بر عقلانیت اسلامی و شیعی است و به هر میزان موضوع مد نظر به جریان امامت نزدیک تر باشد به واسطه شرف انتصاب، اهمیت شناخت و اتخاذ مبانی اساسی آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. از این رو نهاد امامت جمعه به واسطه اینکه «بهر و بخشی از دستگاه رهبری» است و به عنوان «پایگاه و مرکز نزدیک به ذهن و گوش و جسم مردم در سراسر کشور»، ادامه‌دهنده خط و جریان رهبری و هدایت جامعه اسلامی است، بسیار ضروری است که نقشه راه خود را در انجام این رسالت و مسئولیت، منطبق بر منظومه فکری امام مؤسس عظیم‌الشأن رحمه الله علیه و امام مقرّر عالی‌مقام حفظه الله تدوین و طراحی کند. مجموعه سه‌جلدی «نماز جمعه تراز» مشتمل بر ره‏نمودهای مقام معظم رهبری درباره نماز جمعه است که به تازگی منتشر شده است. در بخشی از مقدمه جلد نخست این مجموعه آمده است: تذکر چند نکته درباره این مجموعه ضروری است: 1) منابع استفاده‌شده برای تدوین این مجموعه، عبارت‌اند از: الف) بیانات مقام معظم..

ره‏نمودهای مقام معظم رهبری درباره نماز جمعه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شناخت منظومه فکری قائد انقلاب اسلامی در موضوعات مهم و اساسی جامعه اسلامی به عنوان ادامه مسیر هدایت و رهبری امت اسلامی، سنت مبتنی بر عقلانیت اسلامی و شیعی است و به هر میزان موضوع مد نظر به جریان امامت نزدیک تر باشد به واسطه شرف انتصاب، اهمیت شناخت و اتخاذ مبانی اساسی آن از اهمیت بالاتری برخوردار است.

از این رو نهاد امامت جمعه به واسطه اینکه «بهر و بخشی از دستگاه رهبری» است و به عنوان «پایگاه و مرکز نزدیک به ذهن و گوش و جسم مردم در سراسر کشور»، ادامه‌دهنده خط و جریان رهبری و هدایت جامعه اسلامی است، بسیار ضروری است که نقشه راه خود را در انجام این رسالت و مسئولیت، منطبق بر منظومه فکری امام مؤسس عظیم‌الشأن رحمه الله علیه و امام مقرّر عالی‌مقام حفظه الله تدوین و طراحی کند.

مجموعه سه‌جلدی «نماز جمعه تراز» مشتمل بر ره‏نمودهای مقام معظم رهبری درباره نماز جمعه است که به تازگی منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه جلد نخست این مجموعه آمده است: تذکر چند نکته درباره این مجموعه ضروری است:
1) منابع استفاده‌شده برای تدوین این مجموعه، عبارت‌اند از: الف) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت ائمه جمعه سراسر کشور ب) احکام صادره از طرف مقام معظم رهبری برای نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه، رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ج) بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای سالانه با ائمه جمعه سراسر کشور و بیانات ایشان در دیدارهایی با رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و د) بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های هزارمین نماز جمعه تهران.

2) متن کامل بیانات معظم له در برخی دیدارها، علیرغم تقلای فراوان به دست نیامد و لذا نکاتی که در این کتاب درباره این دیدارها نقل شده است، مبتنی بر خبرهای منتشر شده در سایت دفتر مقام معظم رهبری است.

3) به جهت تمرکز این کتاب بر موضوع نماز جمعه، بخش‏هایی از بیانات که ارتباط کمتری به این موضوع داشتند، حذف شده‌‏اند. از احکام انتصابات نیز، تنها بخش‏‌هایی در این کتاب نقل شده است که انتظارات مقام معظم رهبری از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه را بیان می‏‌کند.

4) به جهت اینکه تقطیع و بازآرایی فرمایشات ایشان ممکن بود نظرات ایشان را دچار انقطاع از بافتار اصلی کند و در نتیجه موجب برداشت نادرست شود، تصمیم گرفتیم که در این نسخه از تبیین نمازجمعه تراز، هیچگونه جابجایی یا تقطیع در بیانات صورت نگیرد و تنها با تنظیم عناوین مناسب برای بخش‌هایی از متن، مراجعه خواننده به کتاب را تسهیل کنیم.

5) ارائه ره‏نمودهای مقام معظم رهبری در این کتاب بر اساس تاریخ صورت گرفته است تا خواننده بتواند سیر تکوین اندیشه ایشان درباره نماز جمعه را دریافت کند.»

جلد دوم دسته بندی موضوعی متناسب با ماموریت‌های نهاد امامت جمعه
جلد دوم از کتاب سه جلدی «نماز جمعه تراز» با ملاحظه مجموع فرمایش‌های ایشان دسته بندی و موضوع بندی خاصی متناسب با مأموریت‌های نهاد امامت جمعه انجام شده و ذیل هر کدام از موضوع‌ها نکات معظم له بدون مداخله محتوائی ارائه شده است. لازم به توضیح است که ذیل برخی از سرفصل‌ها و موضوع‌ها مطالب به صورت تکراری آمده است، با توجه به اینکه این مهم تأکید و اهمیت آن موضوع را می‌رساند و ایشان در سال‌های متعدد با بیان‌های متعددی موضوع را بیان کردند، سعی شده هیچ مطلبی حذف نشده و با هر میزان تکرار ذیل آن موضوع جانمائی و ارائه شود. در ابتدای هر فصل نیز مجموع موضوع‌ها به صورت یک نمایه جهت اشراف به مجموع نکات آن بخش درج شده است. همچنین برای سهولت در بهره‌مندی ائمه جمعه از کتاب، حاشیه مناسبی جهت یادداشت نکات و نظرات بزرگواران طراحی شده است که امید است مفید فایده باشد.

جلد سوم مشتمل بر سخنرانی سال 1372 معظم له
جلد سوم از سه جلدی «نماز جمعه تراز»، با محور قرار دادن سخنرانی سال 1372 معظم له در جمع ائمه جمعه، دیگر نکات و ملاحظات ایشان از سال 68 تاکنون نیز که در قالب احکام صادره برای نمایندگان محترم ولی فقیه و اعضای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و همچنین بیانات ایشان در دیدار با ائمه جمعه می‌باشد، به صورت شرح مکمل تدوین و جمع‌آوری شده است. به عبارت دیگر تلاش شده است همه نکات مقام معظم رهبری در طول بیش از 30 سال سخنرانی در جمع ائمه جمعه، با ملاحظه حذف نکات تکراری، در متن سخنرانی سال1372، به نحوی که به سیاق کلام آسیبی وارد نشود، درج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *