الهام از سوسک صحرای نامیب، برای حل مشکل بی‌آب

الهام از سوسک صحرای نامیب، برای حل مشکل بی‌آبی

امروزه کمبود آب مشکلی جهانی است اما با برنامه‌ریزی درست و حمایت از توسعه فن‌آوری می‌توان این معضل جدی را برطرف نمود برای نمونه، محققان ام.آی.تی (انیستیتو فناوری ماساچوست) با الهام از سوسک صحرای نامیب (صحرایی در نامیبیا) ابزاری برای جمع‌آوری آب از مه طراحی کرده‌اند. سوسک صحرای نامیب، قطره‌های آب را روی برآمدگی‌های پشتش جمع می‌کند و بعد وقتی قطره‌ها به سمت دهانش سرازیر می‌شود، آن را می‌نوشد.
«جمع‌کننده مه» نمونه‌های دیگری است که توسط محققان با الهام از این حشره، ساخته شده است و از صفحه‌های توری به عنوان شبکه تورمانند استفاده کرده‌اند. حتی مواد جامدی مثل ورقه‌های پلاستیکی نیز می‌تواند جایگزین این صفحه‌های توری شود؛ همچنین این صفحه‌ها می‌توانند جریان بادی تولید کنند ک مقداری رطوبت به همراه دارد.

در آزمایش‌هایی که برای تایید جمع‌کننده‌های مه انجام شد، بعضی قادر به جمع‌آوری یک لیتر آب به ازای یک متر صفحه توری در روز بودند.

در این روش با تصفیه مواد اولیه صفحه توری، میزان تولید دستگاه بالا می‌رود و سعی می‌شود بین مواد آب‌دوست که قطرات آب را جذب می‌کنند و مواد آب‌گریز که قطرات آب را به سمت ظرف جمع‌آوری هدایت می‌کنند، تعادل برقرار شود. سوسک نامیب هم از استراتژی مشابهی استفاده می‌کند؛ با استفاده از برآمدگی‌های آب‌دوست، قطره‌های آب را به خود جذب کرده و توسط کانال‌های آب‌گریز، قطره‌های آب را به سمت دهانش هدایت می‌کند؛ بدون اینکه ذره‌ای از این آب در طول مسیر جذب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *