به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله سیدجعفر سیدان استاد حوزه علمیه خراسان در پیام‌هایی جداگانه درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند. نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در پیام تسلیت خود، درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه برشمرد. متن پیام آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی به شرح زیر است: هوالباقی رحلت جانگداز علامه فرهیخته، استاد اندیشمند، اسوه زهد و عدالت‌خواهی جناب آقای محمدرضا حکیمی ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه است. این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه، قاطبه اندیشمندان دینی و برادر بزرگوار آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم با عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله -ارواحنا فداه- این خسارت ناگاه جبران گردد و خداوند بر علو درجات و مقامات آن مرحوم بیافزاید. سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد همچنین تولیت آستان قدس رضوی در ..

علما و شخصیت‌های خراسان رضوی درگذشت علامه حکیمی را تسلیت گفتند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله سیدجعفر سیدان استاد حوزه علمیه خراسان در پیام‌هایی جداگانه درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در پیام تسلیت خود، درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه برشمرد. متن پیام آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی به شرح زیر است:

هوالباقی
رحلت جانگداز علامه فرهیخته، استاد اندیشمند، اسوه زهد و عدالت‌خواهی جناب آقای محمدرضا حکیمی ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه است. این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه، قاطبه اندیشمندان دینی و برادر بزرگوار آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.
امیدوارم با عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله -ارواحنا فداه- این خسارت ناگاه جبران گردد و خداوند بر علو درجات و مقامات آن مرحوم بیافزاید.
سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد

همچنین تولیت آستان قدس رضوی در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا حکیمی، تعبّد، فقاهت، عرفان قرآنی، زهد، بی‌رغبتی و بی‌اعتنایی به همه جلوه‌های حقیر مادّی، حرّیّت در گفتار و نوشتار، دفاع معتقدانه و نه سوداگرانه از عدالت اسلامی، رنجوری قلب و دلی پاک از فقر، محرومیّت و تبعیض در جامعه و دفاع از حیثیّت و کرامت انسانی را از ویژگی‌های این دانشمند و حکیم با اخلاص، نوآور و دردآشنا برشمرد.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی به شرح زیر است:

باسمه تعالی
خبر تلخ و اندوه‌بار درگذشت دانشمند متعهّد و متفکّر برجسته، استاد محمدرضا حکیمی -رضوان الله تعالی علیه- حقیقتاً موجب تأثّر و حزن هر انسان با ایمان، منصف و عدالت‌طلب گردید.
کسب فیض الهی و معنوی در جوار بارگاه منوّر و قدسی حضرت ثامن‌الحجج -علیه آلاف التحیّة و الثناء- تلمّذ فعّال و پرجلوه در محضر درس فقیه بزرگ و کم‌مانند، مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی سید هادی میلانی‌ -اعلی الله مقامه الشریف- بهره‌گیری شایسته و بایسته از محضر پرفیض استاد عرفان قرآنی، مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ مجتبی قزوینی -قدّس الله نفسه الشریف- از وی شخصیتی ساخته بود که تعبّد، فقاهت، عرفان قرآنی، زهد، بی‌رغبتی و بی‌اعتنایی به همه جلوه‌های حقیر مادّی، حرّیّت در گفتار و نوشتار، دفاع معتقدانه و نه سوداگرانه از عدالت اسلامی، رنجوری قلب و دل پاکش از فقر، محرومیّت و تبعیض در جامعه و دفاع از حیثیّت و کرامت انسانی از ویژگی‌های این دانشمند و حکیم با اخلاص، نوآور و دردآشنا بود.
اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی -مدّظلّه العالی- برادر بزرگوارش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی و همه دوستان و علاقه‌مندان و ارادتمندان این فقید سعید، تسلیت عرض می‌کنم.
در جوار مضجع نورانی و شریف حضرت رضا سلام الله علیه رضوان و رحمت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.
تولیت آستان قدس رضوی، احمد مروی

همچنین آیت‌الله سیدجعفر سیدان استاد برجسته و مطرح حوزه علمیه خراسان در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی با انتشار پیامی، فراگیری معارف ولایت ائمه معصومین (ع) و تفکیک بین معارف وحیانی و افکار بشری را ۲ اقدام مهم آن مرحوم برشمرد. متن پیام آیت‌الله سیدجعفر سیدان به شرح زیر است:

ارتحال عالم بزرگوار فقید سعید آقای محمدرضا حکیمی که انسانی وارسته و دانشمند و نویسنده توانا و ادیبی ارجمند بودند موجب تاثر شدید شد. آن مرحوم در دوران عمر پر برکت خود در مراحل مختلف به دو مسئله بسیار مهم اصرار ورزید و در جهت ترویج و تثبیت و پایداری نسبت به آن دو موفق عمل کرد.
یکی از آن‌ها در ارتباط با مساله ولایت ائمه معصومین -علیهم السلام- است که از نوشتار حماسه غدیر تا کتاب شریف خورشید مغرب که در ارتباط با وجود مبارک امام زمان -عجل‌الله تعالی فرجه الشریف- است و همچنین کتاب شریف الحیات گویای این حقیقت است.
موضوع دوم اصرار مرحوم استاد حکیمی بر جداسازی افکار بسیاری از مشاهیر بشری که همسو با معارف وحیانی نیست و به تعبیر آن مرحوم تفکیک بین معارف وحیانی و بسیاری از افکار بشری در معارف است.
آن مرحوم آثار ارزنده‌ای باقی گذاشت و با زندگی بسیار ساده و زهد کاملا روشن زندگی را سپری ساخت.
خدای متعال او را غریق رحمت و مشمول عنایات خاصه خاندان رسالت بدارد و به همه بازماندگان و علاقه‌مندان به خصوص برادر گرامی آن مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی صبر و اجر کرامت فرماید.

یادآوری می‌شود پیش از این مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه ایی درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.

محمدرضا حکیمی، اندیشمند دینی و نویسنده در ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد متولد و 31 مرداد 1400 در تهران بر اثر بیماری از دنیا رفت. از این عارف برجسته با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد می‌شود و کتاب الحیاة وی که یک دایرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است.

این گزارش می‌افزاید، مراسم تشییع و تدفین علامه محمدرضا حکیمی هم‌اکنون در مشهد و صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است و گزارش آن متعاقبا ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *