محمد بهنشان، مدیر داخلی کتابفروشی زیتون در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آثار تداوم تعطیلهای کرونایی بر فعالیت کتابفروشیها بیان کرد: ادامه وضعیت قرمز کرونایی و تعطیلیهای اخیر، کسب و کار کتابفروشیها، بهویژه کتابفروشیهای نوپا، مثل زیتون را دچار آسیبهای زیادی کرده است. با توجه به عمر کوتاه ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف ازجمله کتاب، کتابفروشیها تهدید انتشار بیماری محسوب نمیشوند؛ بنابراین به نظر میرسد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، قادر است موضوع تغییر گروه کتابفروشیها به مشاغل گروه یک، یعنی مشاغل ضروری را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه کاغذ و کتاب عامل انتقال کرونا نیست، ادامه داد: مطالعه و استفاده از انواع کالاهای فرهنگی در روزهای تعطیلی و قرنطینه بهترین گزینه برای خانوادههاست. چه بهتر که کتابفروشیها در این روزها، فعال باشند تا مردم به جای سفر در این مکانهای فرهنگی اوقات خود را سپری کنند.
بهنشان با طرح این پرسش که نمیدانم چرا اتحادیه مساله ادامه فعالیت کتابفروشیها بهعنوان حرفه بیخطر برای مردم در روزهای کرونایی را پیگیری نمیکند، افزود: هر چند از عنوان اتحادیه حرف میزنیم، اما بهنظر میرسد اتحادی در بین نیست. برخی ناشران دارنده فروشگاه فیزیکی و یا مجازی، از شرایط تعطیلیهای کرونایی استفاده میکنند و تخفیفهای عجیب و غریبی را تعیین میکنند.
مدیر داخلی کتابفروشی زیتون درباره آسیب تخفیفهای کرونایی برخی ناشران و کتابفروشان گفت: اتحادیه اگر موضوع قرار گرفتن کتابفروشی در ردیف مشاغل گروه یک را پیگیری نمیکند، به تخفیفهای غیرمعمول برخی همکاران نظارت داشته باشد. این تخفیفها علاوهبر بدعادت کردن مخاطب، سایر کتابفروشان را زمین میزنند. اعمال این تخفیفهای باورنکردی نهتنها به کتابفروشان ضربه میزند بلکه آینده این کتابفروشان را دچار مخاطره میکند.
بهنشان درباره تجربه مدریت فروش در 6 روز تعطیلی کرونایی اخیر، بیان کرد: تلاش کردیم با معرفی کتابهای مختلف در صفحه اختصاصی کتابفروشی زیتون، جریان ارتباط با مخاطب را حفظ کنیم؛ علاوهبراین تبلیغات فیزیکی را در دستور کار قرار دادیم و با انتشار و توزیع تراکت، حاوی معرفی دو عنوان کتاب بزرگسال و کودک، سعی کردیم با مخاطبان، بهویژه عزاداران حسینی در هیات مذهبی در ارتباط باشیم. هزینه رایگان ارسال کتاب بهعلاوه تخفیف 10 درصدی برای این 6 روز پیشبینی شده بود.