به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، رستگاری در شاوشنگ محصول سال 1994 شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز به کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز، مورگان فریمن و باب گانتون بر اساس رمانی به همین عنوان نوشته استیون کینگ نویسنده مشهور آمریکایی و خالق داستان‌های ژانر وحشت است. این فیلم براساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنگ» ساخته شده‌است و در آن رابینز در نقش اندی دوفرین و فریمن در نقش الیس «رد» ردینگ بازی می‌کنند. در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت جایزه اسکار شد که البته نتوانست هیچکدام را کسب کند. رستگاری در شاوشنگ در حال حاضر در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb با بیش از 2میلیون رای رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بسیاری از سایت‌ها و مجلات حوزه سینمایی این فیلم را بهترین اثر تاریخ سینما می‌دانند. داستان فیلم دربارهٔ اندی دوفرین، بانکدار جوانی است که به اتهام قتل همسرش به زندان ایالتی شائوشنگ می‌افتد و ادعا می‌کند که بیگناه است. هرچند بسیاری از کارشناسان سینما داستان اصلی را حول محور دوفرین و روابطش ب..

اهمیت کتابخانه در داستان رستگاری در شاوشنگ

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، رستگاری در شاوشنگ محصول سال 1994 شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز به کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز، مورگان فریمن و باب گانتون بر اساس رمانی به همین عنوان نوشته استیون کینگ نویسنده مشهور آمریکایی و خالق داستان‌های ژانر وحشت است. این فیلم براساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنگ» ساخته شده‌است و در آن رابینز در نقش اندی دوفرین و فریمن در نقش الیس «رد» ردینگ بازی می‌کنند.

در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت جایزه اسکار شد که البته نتوانست هیچکدام را کسب کند. رستگاری در شاوشنگ در حال حاضر در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb با بیش از 2میلیون رای رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بسیاری از سایت‌ها و مجلات حوزه سینمایی این فیلم را بهترین اثر تاریخ سینما می‌دانند.

داستان فیلم دربارهٔ اندی دوفرین، بانکدار جوانی است که به اتهام قتل همسرش به زندان ایالتی شائوشنگ می‌افتد و ادعا می‌کند که بیگناه است. هرچند بسیاری از کارشناسان سینما داستان اصلی را حول محور دوفرین و روابطش با زندانیان و همچنین رئیس و ماموران زندان ارزیابی کردند؛ ولی شاید کمتر کسی به این موضوع توجه داشته که به طور حتم کتاب و کتابخانه یکی از موضوعات اصلی و محور دیالوگ‌های دوفرین با بقیه است.

دوفرین خودش به مطالعه کتاب و کتابخانه علاقه زیادی دارد و در احیای کتابخانه زندان به پیرمرد کتابدار قصه کمک زیادی می‌کند؛ ولی وقتی رئیس زندان برای ادامه پولشویی‌هایش دوفرین را به تعطیلی کتابخانه تهدید می‌کند، معلوم می‌شود که کتاب در این داستان اهمیت خاصی داشته است.

وقتی رئیس زندان از سلول اندی بازرسی می‌کند چون می‌بیند انجیل در دست اندی است، او را به خاطر چسباندن پوستر زن بازیگر بر روی دیوار می‌بخشد؛ سپس به انجیل اشاره می‌کند و می‌گوید: «رستگاری در این کتاب نهفته اندی.» و از سلول خارج می‌شود. در پایان فیلم رئیس کتاب انجیل را باز می‌کند که در صفحه اول آن جمله‌ای با امضای اندی دوفرین نوشته شده‌ است: حق با شما بود رئیس! رستگاری در این کتاب نهفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *