به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته-در کنفرانسی که اخیرا در شهر فرانکفورت و با حضور الکساندر اسکیپیس، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمانی برگزار شد آماری درباره میزان مطالعه آلمانی‌ها در دوران پاندمی و به ویژه در زمان قرنطینه ارائه شد. طبق این آمار 25 درصد از آلمانی‌ها که عمدتا شامل نسل جوان‌تر می‌شوند گفته‌اند در دوران پاندمی و قرنطینه بیشتر از دوران پیش از کرونا مطالعه می‌کنند، به عنوان مثال 34 درصد از گروه سنی بین 10 تا 19 سال اذعان کرده‌اند که بیشتر از قبل کتاب می‌خوانند. نکته دیگر این آمار مربوط به خرید کتاب است که نسبت به دوران قبل پاندمی تغییر چندانی نداشته و خریداران کتاب در آلمان در سال 2020 همانند سال 2019 به 43 درصد محدود بوده‌اند. همانند سایر کشورهای اروپایی آمار اتحادیه ناشران آلمان شاهد افزایش تمایل به مطالعه کتاب‌های الکترونیک و نیز کتاب‌های صوتی در ماه‌های قرنطینه بوده است؛ به طوری که فروش ایبوک تا 16 درصد افزایش یافته و فروش کتاب‌های صوتی نیز با افزایش 24.5 درصدی پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به سال بی‌کرونا داشته است. نکته قابل توجه این است که فرو..

افزایش علاقه به مطالعه در آلمان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته-در کنفرانسی که اخیرا در شهر فرانکفورت و با حضور الکساندر اسکیپیس، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمانی برگزار شد آماری درباره میزان مطالعه آلمانی‌ها در دوران پاندمی و به ویژه در زمان قرنطینه ارائه شد.

طبق این آمار 25 درصد از آلمانی‌ها که عمدتا شامل نسل جوان‌تر می‌شوند گفته‌اند در دوران پاندمی و قرنطینه بیشتر از دوران پیش از کرونا مطالعه می‌کنند، به عنوان مثال 34 درصد از گروه سنی بین 10 تا 19 سال اذعان کرده‌اند که بیشتر از قبل کتاب می‌خوانند.

نکته دیگر این آمار مربوط به خرید کتاب است که نسبت به دوران قبل پاندمی تغییر چندانی نداشته و خریداران کتاب در آلمان در سال 2020 همانند سال 2019 به 43 درصد محدود بوده‌اند.

همانند سایر کشورهای اروپایی آمار اتحادیه ناشران آلمان شاهد افزایش تمایل به مطالعه کتاب‌های الکترونیک و نیز کتاب‌های صوتی در ماه‌های قرنطینه بوده است؛ به طوری که فروش ایبوک تا 16 درصد افزایش یافته و فروش کتاب‌های صوتی نیز با افزایش 24.5 درصدی پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به سال بی‌کرونا داشته است.

نکته قابل توجه این است که فروش کتاب‌ علی‌رغم بسته‌بودن مراکز مهم فروش کتاب تغییر چندانی نیافته و ثابت بوده است که علت آن تا قسمتی مربوط به پررونق شدن فروش آنلاین کتابفروشی‌ها است که نیمی از فروش را به خود اختصاص داده و بین 1,86 تا 2,24 میلیارد یورو درآمد حاصل از فروش را به ثبت رسانده است.

علی‌رغم این آمار امیدوارکننده، کتابفروشان فیزیکی متحمل خسارت کاهش فروش 9درصدی شده‌اند که مربوط به هزینه‌های افزوده در نیمه دوم نیمه سال 2021 می‌شود. هرچند که فروش آنلاین در همین بازه زمانی از سال نتایج بهتری را نشان می‌دهد. به طور کلی بازار آلمان در همه بخش‌ها با کاهش شدید مصرف در مراکز شهری روبه‌رو شده و مراکز خرید در این کشور تا حدی زیادی نشاط و جذابیت خود را برای خریداران از دست داده‌اند.

کارین-اشمیث فریدریش، رئیس اتحادیه بازار کتاب آلمان در این باره خاطرنشان کرد «علاقه مردم به کتاب ثابت است؛ به‌ویژه در زمان‌های بحرانی مردم به دنبال الهام، اطلاعات مستدل و قابل‌اعتماد و پیداکردن سرگرمی‌های خلاقانه در کتاب‌ها هستند.»

او در ادامه افزوده که در طی 16 ماه گذشته ناشران و کتابفروشی‌های آلمان با تعهد و خلاقیت ‌بی‌سابقه‌ای به کارشان ادامه داده‌اند تا مردم بتوانند حتی در شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی به کتاب‌ها و پیشنهادهای کارشناسی برای خرید کتاب و ادبیات روز دنیا دسترسی پیدا کنند. تجارت کتاب الکترونیک پیشنهادات دیجیتالی خود را گسترش داده و توانسته قدرت رقابت خود را در مقایسه با دیگر گروه‌های بزرگ آنلاین افزایش دهد؛ علاه بر این که خرده‌فروشان نیز روابط خود را با مشتری تقویت کرده و اکنون به طور مستمر در تلاش هستند تا شکاف حاصل از کاهش فروش به دنبال تعطیلی امسال را جبران کنند.

الکساندر اسکیپیس هم‌چنین اشاره کرد «امور مربوط به کتاب در آلمان علی‌رغم مشکلات ناشی از پاندمی به طور کلی رضایت‌بخش بوده و کتاب‌فروشی‌های متعددی توانسته‌اند فروش آنلاین خود را به طرز چشمگیری گسترش دهند؛ هرچند هزینه‌های افزایش‌یافته نتایج منفی را در صنعت کتاب به دنبال داشته است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *