زهره عارفی دبیر جشنواره «صدای سکوت» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره این جشنواره گفت: سال ۹۶ به کمک انجمن داستان جمعه جشنواره «صدای سکوت» را آغاز کردیم و اختتامیه آن را سال ۹۷ برگزار کردیم. آن زمان آقای هادی بهداد معاونت امور فرهنگی بهزیستی و آقای مجید جلیسه از خانه کتاب برای اختتامیه و اهدای جوایز کمک کردند. وی ادامه داد: اختتامیه دومین جشنواره را هم سال ۹۸ با همکاری سازمان بهزیستی همراه با دو روز کارگاه‌های آموزشی به نحو شایسته‌ای توانستیم برگزار کنیم. عارفی افزود: سال گذشته سازمان بهزیستی اعلام کرد برای برگزاری این جشنواره نیاز به ارائه نتیجه پروژه «آموزش ناشنوایان از طریق داستان» است. بنده هم پروپزال، مقاله، اپلیکیشن و کتابم را همراه با پاورپوینتی از دوره مبتدی، مقدماتی و پیشرفته اسفند ۹۹ به سازمان ارائه دادم اما بعد از پیگیری پاسخ‌شان منفی بود و گفتند سازمان بودجه لازم برای این کار را ندارد. دبیر جشنواره «صدای سکوت» اضافه کرد: به همه مشکلات و موانع تصمیم گرفتم امسال با کمک انجمن داستان جمعه این جشنواره را برگزار کنم، فعلا انجمن «امواج سکوت» همدان ..

سومین جشنواره «صدای سکوت» برگزار می‌شود

زهره عارفی دبیر جشنواره «صدای سکوت» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره این جشنواره گفت: سال ۹۶ به کمک انجمن داستان جمعه جشنواره «صدای سکوت» را آغاز کردیم و اختتامیه آن را سال ۹۷ برگزار کردیم. آن زمان آقای هادی بهداد معاونت امور فرهنگی بهزیستی و آقای مجید جلیسه از خانه کتاب برای اختتامیه و اهدای جوایز کمک کردند.

وی ادامه داد: اختتامیه دومین جشنواره را هم سال ۹۸ با همکاری سازمان بهزیستی همراه با دو روز کارگاه‌های آموزشی به نحو شایسته‌ای توانستیم برگزار کنیم.

عارفی افزود: سال گذشته سازمان بهزیستی اعلام کرد برای برگزاری این جشنواره نیاز به ارائه نتیجه پروژه «آموزش ناشنوایان از طریق داستان» است. بنده هم پروپزال، مقاله، اپلیکیشن و کتابم را همراه با پاورپوینتی از دوره مبتدی، مقدماتی و پیشرفته اسفند ۹۹ به سازمان ارائه دادم اما بعد از پیگیری پاسخ‌شان منفی بود و گفتند سازمان بودجه لازم برای این کار را ندارد.

دبیر جشنواره «صدای سکوت» اضافه کرد: به همه مشکلات و موانع تصمیم گرفتم امسال با کمک انجمن داستان جمعه این جشنواره را برگزار کنم، فعلا انجمن «امواج سکوت» همدان و نهاد کتابخانه‌های شیراز قول همکاری داده‌اند و امیدوارم تا قبل از اختتامیه سازمان‌ها و انجمن‌ها و نهاد‌های بیشتر در برگزاری این جشنواره یاری‌مان دهند.

این فعال فرهنگی یادآور شد: اگر بودجه هدایای ما را یکی از سازمان‌های ذی‌ربط به ناشنوایان قبول می‌کردند ما می‌توانستیم برای رشد و ارتقای این قشر، جشنواره را وسیع‌تر برگزار کنیم. متاسفانه قابلیت‌ها و پتانسیل‌های جامعه ناشنوایان مغفول مانده و کمتر توجهی به خواست و نیازهای آموزشی آن‌ها شده است.

زهره عارفی گفت: این جشنواره قابلیت وسعت بخشیدن به بخش‌های دیگری چون خاطره‌نگاری، مستندنگاری، جستار و ناداستان، داستان کوتاه‌کوتاه، داستان بلند و رمان، مقاله و آنچه مربوط به نوشتن است را دارد. در همین زمینه، امسال علاوه بر بخش داستان کوتاه، داستان کودک را نیز به جشنواره اضافه کردیم و نیاز به حمایت بیشتری داریم.

وی تصریح کرد: ناشنوایان ثابت کرده‌اند از نظر درک و استعداد فرقی با شنوایان ندارند و لازم است طرح‌های جدید در خصوص آموزش آن‌ها به کار گرفته شود. بررسی سه کتاب چاپ شده و خروجی دو جشنواره قبل، گویای ارتقای نوشتار و درک مفاهیم انتزاعی و تولید محتوا مناسب با جامعه توسط ناشنوایان است.

نویسنده کتاب «فرمان یازدهم» داوران این دوره را معرفی کرد و گفت: در بخش داستان کوتاه داوری بر عهده آقایان ابوتراب خسروی، کامران رحیمی و معصومه میرابوطالبی است و داوری بحش داستان کودک را مصطفی خرمان، جعفر توزنده ‌جانی و احمد اکبرپور برعهده گرفته‌اند.

وی توضیح داد: سومین جشنواره سراسری داستان‌نویسی «صدای سکوت» در دو بخش داستان کوتاه و داستان کودک برگزار خواهد شد و در هر بخش جشنواره به نفر اول 10 میلیون ریال، نفر دوم 8 میلیون ریال و نفر سوم 7 میلیون ریال اعطا خواهد شد.

عارفی در پایان به نحوه شرکت در این جشنواره اشاره کرد و گفت: هر شرکت‌کننده می‌تواند در هر بخش سه اثر ارسال کند. آثار ارسالی نباید پیش از این در کتاب، نشریه یا مجموعه‌ای منتشر شده و یا در مسابقه‌ای شرکت داده شده باشند. آثار ارسالی عودت نخواهد شد و دبیرخانه جشنواره درباره نحوه انتشار آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. جشنواره ویژه کم‌شنوایان و ناشنوایان است و هرگونه تخطی از قوانین آن منجر به حذف اثر و نویسنده می‌شود و پیگرد قانونی خواهد داشت. مهلت ارسال آثار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق نرم‌افزارهای تلگرام و‌ واتساپ برای شماره ۰۹۳۶۷۸۱۸۱۴۹ ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *