به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدر، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و قرنطینه سراسری در اکثر کشورهای جهان موجب رکود بازارهای صنعتی و به‌خصوص بازار کتاب و محصولات فرهنگی دیگر شده است. در کشورهای اروپایی در چند سال اخیر شاهد رکود شدیدی در بازار کتاب بودیم؛ ولی بسیاری از ناشران در این کشورها با روش‌های مختلف سعی کرده‌اند از بحران خارج شوند و خودشان را به وضعیت قبل از کرونا برسانند. بسیاری از ناشران و کتابفروشان در کشورهای اروپایی با تولید کتاب‌های الکترونیک و ارسال آنلاین کتاب‌های چاپی سعی کردند حیات خودشان را با وجود مشکلات ایجاد شده به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تضمین کنند؛ ولی شاید چگونگی برخورد با این مشکل و راهکارهای چالش کرونا در کشور استونی کمی متفاوت‌تر از دیگر کشورهای اروپایی بوده باشد. استونی کشوری در منطقه بالتیک در شمال اروپا است. این کشور از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می‌رسد و مرز شرقی آن با روسیه و مرز جنوبی آن با لتونی مشترک است. این کشور از سوی نهادهای مالی جهان به عنوان کشوری با اقتصاد پیشرفته رده‌بندی شده‌ است و سازمان ملل نیز استونی را ..

کتاب صوتی راه حل ناشران کشور استونی برای برون‌رفت از بحران

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدر، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و قرنطینه سراسری در اکثر کشورهای جهان موجب رکود بازارهای صنعتی و به‌خصوص بازار کتاب و محصولات فرهنگی دیگر شده است. در کشورهای اروپایی در چند سال اخیر شاهد رکود شدیدی در بازار کتاب بودیم؛ ولی بسیاری از ناشران در این کشورها با روش‌های مختلف سعی کرده‌اند از بحران خارج شوند و خودشان را به وضعیت قبل از کرونا برسانند.

بسیاری از ناشران و کتابفروشان در کشورهای اروپایی با تولید کتاب‌های الکترونیک و ارسال آنلاین کتاب‌های چاپی سعی کردند حیات خودشان را با وجود مشکلات ایجاد شده به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تضمین کنند؛ ولی شاید چگونگی برخورد با این مشکل و راهکارهای چالش کرونا در کشور استونی کمی متفاوت‌تر از دیگر کشورهای اروپایی بوده باشد.

استونی کشوری در منطقه بالتیک در شمال اروپا است. این کشور از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می‌رسد و مرز شرقی آن با روسیه و مرز جنوبی آن با لتونی مشترک است. این کشور از سوی نهادهای مالی جهان به عنوان کشوری با اقتصاد پیشرفته رده‌بندی شده‌ است و سازمان ملل نیز استونی را در رده کشورهای دارای شاخص توسعه انسانی بسیار بالا قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش بیشتر ناشران فعال در کشور استونی با تولید و فروش کتاب صوتی سعی می‌کنند با چالش کرونا مواجه شوند و گزارش‌ها حاکی از این است که فروش بالای کتاب‌های صوتی توانسته وضعیت ناشران و کتابفروشان این کشور را به حالت مطلوب قبل از شیوع ویروس کرونا برساند.

ناشران می‌گویند اتفاق عجیبی با شیوع ویروس کرونا در این کشور رخ داده است؛ و آن این است که مردم به گوش کردن به کتاب‌های خوانده‌شده توسط دیگران علاقه‌مند شده‌اند. ظاهراً استونی‌های در قرنطینه دوست دارند تنهایی خود را با گوش دادن به کتاب‌های صوتی جبران کنند؛ و رونق فروش کتاب‌های صوتی در این کشور باعث شده بیشتر ناشران استونیایی به تولید این کتاب روی آورند.

«تانو واهتر» دبیر اجرایی انتشارات تاناپاف شهر تالین پایتخت استونی می‌گوید: هرچند فروش کتاب‌های الکترونیک و چاپی ثبات خوبی را دارد؛ اما تولید کتاب‌های صوتی نسبت به سال گذشته رشد چندبرابری داشته است و بیشتر ناشران در تبلیغ و تولید کتاب‌های صوتی با کیفیت بیشتر با هم رقابت می‌کنند. این ناشر اهل استونی می‌گوید: دولت کمک‌های خوبی در این زمینه کرده است و همچنان به حمایت خود از رشد بازار کتاب ادامه می‌دهد.

به گفته ناشران اهل استونی به نظر می‌رسد کتاب صوتی موتور جدید رشد بازار کتاب در عصر کرونا و بعد از آن در این کشور شمال اروپا باشد. آنها امیدوارند بتوانند با کسب تجربیات بیشتر در این زمینه وضعیت بازار کتاب را در عرصه‌های دیگر نیز بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *