نانوفناوری چگونه آب را آشامیدنی می‌کند؟ / از تولید کامپیوتر‌هایی شبیه به مغز انسان تا تشخیص بیماری‌های نادر

جمعه ۹ صبح// نانوفناوری چگونه آب را آشامیدنی می‌کند؟ / از تولید کامپیوتر‌هایی شبیه به مغز انسان تا تشخیص بیماری‌های نادر

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

درمان و سرگرمی کنار یکدیگر / قدرت تمرکز با محصولی دانش‌بنیان بالا می‌رود

متخصصان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت گجتی هوشمند شده‌اند که جنبه درمانی و سرگرمی را کنار هم دارد. هدست هوشمند RECOTHO نام این محصول است که با تکیه بر علوم اعصاب ساخته شده است. البته اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نیز فناوری‌های به کار رفته در آن هستند.

ایده‌های فناورانه برای ثبت اختراع حمایت ۹۰ درصدی می‌شوند

با توجه به روندی که ثبت اختراع به عنوان ابزاری برای حمایت از فناوری‌های نو نیاز دارد؛ باید مخاطبان با این حوزه کامل آشنا شوند. کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری وبنیار‌های تخصصی این حوزه زمینه را فراهم کرده است تا آشنایی و آگاه سازی نسبت به این موضوع انجام شود. همچنین کانون با حمایت بیش از ۹۰ درصدی از ثبت اختراعات در دفاتر بین‌المللی این مسیر را برای متقاضیان هموار کرده است.

نانوفناوری چگونه آب را آشامیدنی می‌کند؟

با توجه به کمبود منابع آب، استفاده از روش‌های نوآورانه برای بازیافت منابع موجود آبی یکی از اولویت‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان پژوهشی و مراکز نوآوری فعال در حوزه آب به دنبال توسعه آن هستند. برای سالم سازی آب از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. فرآیند گندزایی آب به روش الکترولیز با استفاده از نانوفناوری روشی فناورانه است که به حذف عناصر آلاینده، میکروب‌ها و عناصر سنگین و مضر آب به کمک الکتریسیته و نانوذرات کمک می‌کند.

نانوفناوری چگونه آب را آشامیدنی می‌کند؟ / از تولید کامپیوتر‌هایی شبیه به مغز انسان تا تشخیص بیماری‌های نادر

تولید کامپیوتر‌هایی شبیه به مغز انسان با اتصال گرافن و الماس

امروزه معماری‌های کامپیوتری موجود در معرض داده‌های پیچیده هستند که این داده‌ها سرعت پردازش کامپیوتر‌ها را محدود می‌کند. از طرف دیگر، مغز انسان می‌تواند داده‌های بسیار پیچیده مانند تصاویر با کارایی بالا را پردازش کند. بنابراین، دانشمندان سعی کرده‌اند معماری «نورومورفیک» ایجاد کنند که از شبکه عصبی در مغز انسان تقلید می‌کند. پدیده‌ای که برای حافظه و یادگیری ضروری است، «شکل پذیری سیناپسی» است، این شکل‌پذیری به توانایی سیناپس‌ها (پیوند‌های عصبی) برای سازگاری در پاسخ به افزایش یا کاهش فعالیت اطلاق می‌شود. دانشمندان سعی کرده‌اند با استفاده از ترانزیستور‌ها و ممریستور‌ها معماری مشابه مغز انسان ایجاد کنند.

صنعت آزمایشگاهی با اجرای ۸ طرح حمایتی ملی توسعه می‌یابد

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه‌هایی ملی برای افزایش کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در نظر گرفته است که اجرای آن‌ها عملکرد مجموعه‌های فعال این حوزه را ارتقا می‌دهد. سبد حمایتی شبکه در این حوزه شامل «حمایت از آموزش کارشناسان آزمایشگاه»، «همکاری و به‌ اشتراک‌گذاری دانش و تجربه کارشناسان مراکز در قالب کارگروه‌های تخصصی»، «حمایت از نگهداری، کالیبراسیون، تعمیر و ارتقای تجهیزات» و «حمایت از استقرار استاندارد‌های آزمایشگاهی» است.

ارائه خدمتی دیگر از فناوران کشور/ تشخیص بیماری‌های نادر و پیچیده ژنتیکی سرعت گرفت

تشخیص بیماری‌های نادر و پیچیده ژنتیکی با استفاده از تحلیل داده‌های NGS (پالین‌ور) خدمتی است که این متخصصان ارائه می‌دهند. الگوریتم «پالین‌ور» یـک برنامـه بومـی است که واریانت هـای اگـزوم را بـر پایـه بیماری زایـی آنهــا دسته بندی می‌کند. ایــن برنامــه واریانت هــای اگــزوم بیمــار را می‌گیــرد و بــه کمــک داده هــای پایگاه هــای جهانـی و روش امتیازدهـی خـود پیش بینـی می‌کنـد کـدام واریانت هـا احتمـال بیماری زایـی دارنـد. ایـن رویکـرد بـر خـلاف روش فیلتـر سـاده و رایـج در آنالیزهـای اگـزوم اسـت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *