لزوم برگزاری شفاف رای‌گیری طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس/ مردم حق دارند بدانند چه نمایندگانی به شفافیت رای نداده‌اند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تریبون آزاد مردمی و دانشجویی که با موضوع شفافیت آراء نمایندگان و از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در میدان امام حسین (ع) برگزار شد، گفت: شفافیت یک مسیر میانبر برای حاکم شدن عدالت و آزادی در جامعه است؛ چرا که ما نمی‌توانیم از همه مسئولین انتظار داشته باشیم که تقوای الهی داشته باشند، با این وجود ضرورت دارد نظارت اجتماعی روی آن‌ها تقویت شود. به این معنا که مردم باید بدانند مسئولین چگونه زندگی می‌کنند و چه اقداماتی انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه وقتی مردم از نحوه زندگی و اقدامات مسئولین مطلع باشند به نقد آگاهانه می‌پردازند و نقد آن‌ها نیز مسئولانه‌تر می‌شود، افزود: نقد آگاهانه مردم موجب می‌شود که ما به عدالت نزدیک‌تر شویم و آزادی معنای واقعی پیدا می‌کند.
خضریان با تاکید بر اینکه شفافیت آراء نمایندگان باید کف مطالبات ما از شفافیت باشد نه سقف آن، تصریح کرد: بنده همانطور که آزادی را به طور مطلق ارزش نمی‌دانم شفافیت را هم به طور مطلق ارزش نمی‌دانم. شفافیت یک قاعده دارد به این صورت که ما با شفافیت قرار نیست کسی را هتک حیثیت کنیم و یا حرمت‌ها را رعایت نکنیم و یا وارد حریم خصوصی افراد شویم. با این اوصاف شفافیت اجتماعی و امر اجتماعی مد نظر ماست و این شفافیت حتما درست، قابل احترام و قابل پیگیری است.
وی با بیان اینکه ما در مجلس شورای اسلامی با پیگیری طرح شفافیت آراء نمایندگان در پی برداشتن گام اول شفافیت هستیم، اظهار کرد: مگر می‌شود کسی وکیل مردم باشد، ولی مردم اطلاع نداشته باشند که او چه کار می‌کند در حالی که این دانستن حق مردم است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم آگاهی مردم از نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت: ما در این مدت با نمایندگان مجلس در مورد طرح شفافیت آراء گفتگو کرده ایم و اگر این طرح را دوباره به رای بگذاریم به احتمال نمی‌توانیم آن را رد کنیم، ولی هر نماینده‌ای نظر خود رادارد و ممکن است برخی از آن‌ها قائل به شفافیت آراء نباشند.
وی افزود: طبق آیین نامه موجود اگر بخشی از نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس تقاضا کنند که رای گیری طرح شفافیت آراء استثنائا شفاف انجام شود هیئت رئیسه باید با توجه به این درخواست اصل شفاف برگزار شدن یا برگزار نشدن رای گیری این طرح را به رای بگذارد و در اینجا ما به نیمی ازآراء نمایندگان نیاز داریم. از این رو با توجه به اینکه دو سوم از نمایندگان جز موافقین طرح شفافیت آراء هستند پس می‌توانیم نیمی از آراء را کسب کنیم.
خضریان تصریح کرد: برگزاری شفاف رای گیری طرح شفافیت آراء نمایندگان چند حسن دارد از جمله اینکه ممکن است یک نماینده‌ای به دلیل فضای اجتماعی که ایجاد شده به این طرح رای موافق بدهد و یا اینکه نماینده‌ای به هر دلیلی بین خود و خدای خود به این نتیجه رسیده باشد که نباید به شفافیت آراء رای موفق بدهد با این اوصاف این حق مردم است که بدانند کدام نماینده به این طرح رای نداده است، چون ممکن است برخی‌ها بخواهند در دور بعدی انتخابات به کسی رای بدهند که به شفافیت پایبند باشد.
وی با بیان اینکه وقتی که یک نماینده این را حق خود می‌داند که به چه طرحی رای بدهد یا ندهد این هم حق مردم است که بدانند به چه کسی رای می‌دهند یا نمی‌دهند، افزود: یک مطالبه اجتماعی شکل گرفته مبنی بر اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان همین هفته در دستور کار مجلس قرار بگیرد و این در حالی است که اگر این طرح این هفته یا هفته آینده در دستور کار قرار بگیرد خیلی تفاوتی نمی‌کند، چون طرح در نوبت است و دارد به دستور می‌رسد پس این موضوع آنقدر که اصل رای آوری طرح حائز اهمیت است اهمیتی ندارد؛ لذا خواهش بنده این است که اگر کسی در فضای اجتماعی، صنفی و رسانه‌ای ابزاری در اختیار دارد شفاف برگزار شدن رای گیری طرح شفافیت آراء نمایندگان را از ما و هیات رئیسه مجلس مطالبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *