قدر شناسی فارغ از رنگ و بوی سیاسی-مذهبی

قدر شناسی فارغ از رنگ و بوی سیاسی-مذهبی

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: کتاب «داغ دلربا» روایتی از تشییع پیکر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در شهر‌های مختلف به قلم میثم امیری است. روایت حضور پرشور مردم فارغ از هرگونه رنگ و بوی سیاسی و مذهبی و از همه طیف‌های جامعه درروز تشییع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی.
میثم امیری نویسنده کتاب «داغ دلربا» در گفتگو با خبرگزاری دانشجو از اتفاقات پس از شهادت سردار سلیمانی و غریب بودن فضای حاکم در روز‌های پس از شهادت گفت و عنوان کرد با وجود حضور شخصی در صحنه و تلاش برای ثبت تمام لحظات به میزان وسع خود، همچنان در تحلیل شرایط درمانده‌است. در ادامه امیری از اهمیت بالای رسانه برای افراد صاحب منصب، مسئولین بلندپایه و امثالهم گفت از این حیث که رسانه بتواند تصویر خوبی از آن‌ها نشان دهد.

در ادامه امیری با برشمردن ویژگی‌های شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از عجیب بودن شور تشییع ایشان آن هم با وجود رسانه‌ای نبودن ایشان و فراری بودنشان از رسانه‌ها گفت و اینکه ایشان در زمان حیاتشان شاید حتی به اندازه شمار انگشت‌های یک دست هم در تلوزیون حاضر نشده بودند. امیری دو ویژگی اساسی حاج قاسم را اینگونه برشمرد: یکی سپاهی بودن ایشان، دقیقا چیزی که بسیار مورد هجمه دشمن قرار دارد و دیگر آنکه مظهر تبلیغ شعاری چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است، دشمنان بودند. تمام مسئله وسوال امیری این است که طی چه اتفاقی چنین فردی که ورود نکردن به فضای رسانه‌ای مشی اش بود، در کم‌تر از ۴۸ ساعت دل‌های ایرانیان را به حرکت درآورد. امیری اظهار کرد هنوز از چگونگی امکان حجم بالای شور و شکوه تشییع حاج قاسم اطلاعی ندارد، چراکه این اتفاق با معیار‌های رسانه‌ای موجود هم که مطالعه کرده، هم‌خوانی ندارد. این‌ها در حالی است که سردار یک بیانیه، یک تبلیغات، حتی یک صفحه اینستاگرامی هم نداشتند.

میثم امیری در پاسخ به اینکه کدام ویژگی‌های کتاب «داغ دلربا» موجب خواندنی‌تر شدن کتاب شده و سعی کرده حق مطلب تشییع باشکوه سردار را به تصویر بکشد، از مثال‌های مصداقی جالب روز‌های تشییع که دیده بود گفت و اینکه این اتفاق حتی برای افراد بدون تعلقات مذهبی و ولایتی، دغدغه و مسئله شده بود و پیگیر بودند. آن هم بعد از همه اتفاقات و اعتراضات ناگواری که به جهات مختلف وجود داشت. در آن روز‌ها واقعا اتفاقات عجیب و غریب شبیه این زیاد دیده می‌شد. حتی گروهی مثل «انجمن حجتیه» که مخالف فعالیت اجتماعی حکومتی شیعیان هستند هم در تشییع حاج قاسم حضور داشتند. قدرشناسی روز تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی فارغ از هرگونه رنگ و بوی سیاسی و مذهبی بود و از همه طیف‌های جامعه در آن روز حضور داشتند. همین موضوع که چگونه این قدرشناسی توسط مردم تشخیص داده شده بود برای من سوال بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *