فیلمسازان جوان عمار باید وارد مباحث امنیتی شوند/ مسئولیت وحید جلیلی در صداوسیما نشان داد عمار استخوان‌دار است

فیلمسازان جوان عمار باید وارد مباحث امنیتی شوند/ مسئولیت وحید جلیلی در صداوسیما نشان داد عمار استخوان‌دار است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نخستین نشست خبری دوازدهمین جشنواره عمار صبح امروز با تلاوت آیات قرآن آغاز شد.
حمید صالحی ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و معرفی دبیران و افراد حاضر در نشست، شروع به اعلام آماری از جشنواره نمود و گفت: در دوازدهمین دوره جشنواره ما رشد بخصوصی در حوزه اثار جشنواره درسراسر کشور داشتیم. بالغ بر سه هزار اثر به دبیر خانه در حوزه فیلم، فیلمنامه، داستان، مستند، پویا نمایی، برنامه تلوزیونی و فیلم رسید. فیلمنامه بعد از مستند بیشترین تعداد آثار را داشته و ۴۸۰ اثر در حوزه متن و سیناپس به دبیر خانه رسید.

وی عنوان کرد: ما درحوزه مستند چند بخش شامل رویای ایرانی، حافطه ملی، نهضت جهانی مستضعفین، جنگ اقتصادی، ملت قهرمان و جنگ نرم داشتیم.

وی در ادامه ضمن اعلام زمان و مکان برگزاری جشنواره از محمد سرور رجایی، عضو جبهه فرهنگی و مسعود جعفری جوزانی، خالق آثاری، چون در چشم باد و شیر سنگی، یاد کرد و گفت: امسال نیز اکران مردمی خواهیم داشت و امسال از بستر اکران آنلاین نیز رونمایی خواهیم کرد. اکران‌های مردمی سینمای فلسطین نیز همزمان روی بستر عماریار اکران خواهند شد.
سپس نادرطالب زاده دبیر جشنواره شروع به صحبت کرد و ضمن یاد کردن از وحید جلیلی عنوان یکی از سیاست گذاران اصلی عمار گفت: اینکه او مسئولیت مهمی در صدا و سیما گرفت نشان می‌دهد عمار دارای یک استخوان جان دار است و نوبت به ایشان رسید تا با ماموریت ایجاد تحول در صدا و سیما ماموریت خودشان را به انجام برساند. عمار عقیده‌ و فکری بود که ریشه‌های قدیمی‌اش را آوینی ریخته بود، اما خود سوره بستری بود که آقای جلیلی در آن کار می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز کسی نمی‌داند انقلاب اسلامی چیست گفت به همین دلیل ما درگیر برجام‌ها می‌شویم. لذا در جنگ نرم و تفکر یکی از چیز‌هایی که شعله اش خوب گرفت عمار بود.

طالب‌زاده با اشاره به اینکه در دوازدهمین دوره آدم‌های حرفه‌ای دحضور دارند به فیلم دیپورت پرداخت و گفت: این فیلم دکوپاژی عالی دارد که شبیه فیلم‌های رابرت برسون است. این تنها یکی از نمونه هاست و کم کم برد بین الملی پیدا می‌کنند.

وی اشاره می‌کند که یکی از خصوصیات عمار این است که هویت انقلاب اسلامی در وجود آن است. در حال حاضر بر سر همین دعوا است و نبردی نرم درحال انجام است. اینکه آینده اتفلاب اسلامی چیست وبه کجا قرار است برود و ما باید آن را حمایت کنیم.

طالب زاده عمار را در مسائلی نگهبانان خوبی نمی‌داند و می‌گوید: بچه‌ها به دلیل کم سن بودن دنبال برخی سوژه‌ها مثل سوژه‌های امنیتی نمی‌روند. سال گذشته کسی با ما تماس گرفت که فلان فیلم را تحویل نگیرید و پخش نکنید، اما من اورا دعوت کردم و درباره او و ارگانی که صاحب ده‌ها میلیارد دلار است صحبت کردیم. این باید اصلاح شود، چون از اینجا است که مال نامشروع در جیب خیلی‌ها رفته است. بچه‌های ما باید دنبال همین مسائل بروند و نترسند.

دبیر جشنواره در ادامه در رابطه با انتقاد محمدصادق شهبازی از یک هلدینگ اقتصادی روی آنتن تلوزیون گفت: ایشان نسبت به اینکه چرا یک جوان بیست و دو سه ساله صاحب هلدینگ است انتقاد کرد و همین را که گفت او را از آنتن برداشتند چرا این اتفاق می‌افتد؟ این قسمت کار ما قابل ایراد است که بچه‌ها هنوز وارد این حوزه‌ها نشدند. باید به این حوزه‌ها وارد شوند، چون بحث فساد اقتصادی است.

فیلمسازان جوان عمار باید وارد مباحث امنیتی شوند/ مسئولیت وحید جلیلی در صداوسیما نشان داد عمار استخوان‌دار است

طالب زاده آخرین دستور حضرت امام را در جلد بیست و یک صحیفه نور را یاد آور شد و عنوان کرد: آخرین فرمان امام نادیده گرفته شده و این یک جراحی نیاز دارد. تلوزیون، بنیاد فارابی و حوزه هنری این کار را نمی‌کنند. بچه‌های انقلاب باید این کار را بکنند و آن را حفط کنند.
وی اشاره می‌کند که یکی از ماموریت‌های ویژه عمار همین نترسیدن است. ما امید داریم حرف‌های بیشتری در صدا و سیما بزنیم و آزاد‌تر باشیم زیرا انقلاب اسلامی حفط کردنی است و ماموریت ما این است که هر سال حساس‌تر بشویم. ریا کاری آمریکا را چه کسی باید مطرح کند؟ رهبر انقلاب فرموند کار‌های دکوراتیو نکنید و کار‌های واقعی انجام بدهید. در دولت قبلی اولین کاری که انجام شد این بود که جلوی کنفرانس ما گرفته شد. در دولت فعلی نیز همین است. عمار جایی نیست که دهانش را ببندد. ما باید وارد حوزه جدید بشویم.

سپس سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره، ضمن اشاره به نقش جشنواره در اسیب شناسی فضای رسانه ای کشور در مسائل مختلف عنوان کرد: ما از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می‌بریم چون همه اقشار در فیلم ها بازنمایی نمی‌شوند و مسائل این جامعه روایت نمی‌شود. در این دوازده دوره تلاش شده این مسائل بازنمایی شود. همچنین در رابطه با فیلم هایی که به دبیرخانه رسیده گفت: لوکیشن روستا بسامد معنا داری در این فیلم ها دارد.

وی در رابطه با نقد درون گفتمانی در جشنواره گفت: جشنواره در عین طرح مساله، مخاطب را برای حل مسائل فراخوانده است.در جشنواره امسال مستندی داریم که نشان می‌دهد چطور مطالبه گری و پیگیری مجاهدان و دانشجویان، توانسته مسائل در حوزه بی عدالتی را بازنمایی کند و آن را نمایان کند.

خورشیدی با اشاره به اتفاق جدید جشنواره یعنی آغاز جشنواره علوم انسانی عمار، گفت : تلاش ما این است از این بستر، برای حل سایر مسائل و کاستی استفاده کنیم. اساسا جنس پدیده های اجتماعی، در هم تنیده هستند. اگر ما با موضوعی می اییم و بعد سراغ علم هم می رویم، می‌بینیم آنجا هم با مسائل مشابه مواجهیم و بخش هایی از جامعه کمتر مورد توجه قرار گرفته.

وی اضافه مي کند که ما از ابتدا تلاش کردیم که جشنواره صرفا محدود به فعالان حوزه رسانه نباشد و عمار محلی برای تعامل فعالان حوزه هنر اندیشه و رسانه باشد. این از ترکیب داوران سال های گذشته نیز هویداست. از این رو جشنواره ی علوم انسانی عمار را کلید زدیم و امیدواریم این فضا بتواند رایحه ی جدیدی در حوزه علوم انسانی برقرار کند.

در ادامه نامخواه در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به مطرح شدن حرف تازه توسط عمار امیدوار بود، گفت: جشنواره علوم انسانی حاصل گفت و گوی اهالی علوم انسانی و رسانه است و نمیتواند چارچوبی دستوری بگیرد و یا به محدودیت‌های علوم اجتماعی رسمی پایبند باشد. در عین حال ما امیدواریم جشنواره رونمایی از گفتگو‌ها باشد و به نقد‌ها با چشم امیدواری نگاه می‌کنیم، چون
جشنواره علوم انسانی محصول نقد است و نقد به علوم انسانی داشته که این فضا به وجود آمده. به همین خاطر ما دعوت می‌کنیم که کسانی که در این فصا فعال هستن جشنواره را نقد کنند و نقد‌ها ناظر به فضای جشنواره باشند.

سعید خورشیدی نیز در پاسخ به این سوال گفت: بخشی از کاستی‌های علوم انسانی کلی گویی است و بازنمایی جامعه ما رخنه در این فضای کلی گویی است یکی از مسائل ما این است که اهل ما کار جمعی نیستیم. با مروری بر مستند‌ها و تولیدات رسانه در دوران کرونا و یارگیری ما مثال نقص این مساله است. باید به آن بیندیشیم و به بر طرفیت‌های جدید در سطح جهانی توجه کنیم.

در ادامه طالب زاده در پاسخ به اینکه حفظ هنرمندان نیز در میان رسالت‌های جشنواره عمار قرار دارد یا خیر گفت: ما کمک میکنم اثری که ساخته شده پخش شود. نباید توقع داشت که فیلمساز را به برنامه تلوزیونی آورد و از او کلوز آپ گرفت. همین که فیلم اش پخش می‌شود و معاونت سیما، حوزه هنری و… آن‌ها را می‌بیند کافی است. حتی آقای اوینی نیز پنج دقیقه در تلوزیون مصاحبه نکرده.

وی همچنین به دوستان افغانستانی اشاره می‌کند که در ارشاد دوره دیدند و بعد به روایت فتح معرفی شدند. در نهایت نیز عنوان میکند که باید تعهدی نسبت به جوان‌ها باشد، ولی نمی‌توان همه آن‌ها را روی آنتن برد، چون همه آثار خوب نیستند.

حمید صالحی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دانشجو در رابطه با سطح کیفی اثار و تدابیری که عمار باید برای بهتر شدن آن اتخاذ کند می‌گوید: جشنواره همچنان بعد انسانی و مردمی بودن را ادامه می‌دهد. دردو سه سال اخیر نیز آثار با فروش میلیونی در جشنواره حضور داشتند که در تلوزیون نیز پخش شدند. ضمن اینکه در آینده نیز گعده‌های نقد و کارگاه‌ها برای فیلمسازان آماتور برگزار می‌شود. همچین از اصحاب رسانه دعوت می‌کند تا این نقد‌ها را بازتاب بدهند و چهره‌ها را به فضای سینمای انقلاب معرفی کنند.

سعید خورشیدی نیز در پاسخ به این سوال می‌گوید: باید به سه وجه در کیفت آثار اندیشید. مخاطب تشنه است که در رابطه با موضوعی مثل شهادت حاج قاسم بشنود و ببیند. تولید اثر در این زمینه خودش واجد ارزش و کیفی است. کیفیت را باید با رضایت مخاطب پیوند داد، ولی ما در نقد فقط کیفیت را با پرداخت هنری میسنجیم. به نظر من همین که یک فیلمساز سوژه‌ای مثل علی لندی را میبنید، خودش واجد ارزش هنری است و خودش مخاطب را خوشنود میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *