فناوران سلول‌های بنیادی حمایت شدند تا ساخت واکسن با روش‌های جدید رونق بگیرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم اهتمام به تامین واکسن و دارو‌های موردنیاز جهت مقابله با آن، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، شناسایی، مشاوره و هدایت شرکت‌های توانمند در حوزه ساخت واکسن و دارو را در دستور کار خود قرار داد.

پژوهشگران فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان پاندمی کرونا، ابداعات و نوآوری‌های مهمی را به انجام رساندند.
یکی از تیم‌های بزرگ در این حوزه، شــرکت دانش‌بنیان ژرف‌اندیشان فناور زیست بسپار مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که موفق به ساخت ماده اولیه داروی ضدویروس رمدیسیویر شده است.
داروی رمدیسیویر مراحل کارآزمایی بالینی درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را در ایالت متحده با کاهش چشمگیر طول دوره درمان با موفقیت سپری کرده و توانست مجوز‌های اولیه سازمان غذا و داروی آن کشور را کسب کند.
شرکت درمان‌گستر رناپ مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت خود در حیطه تولید دارو‌ها و واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA را به طور رسمی از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز کرد.
این شرکت با بهره‌‍گیری از جوانان متخصص ایرانی هم‌زمان با شناسایی اولین بیماران مبتلا به ویروس کرونا، کلیه فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت را بر توسعه واکسن مبتنی بر فناوری mRNA گذاشت و با توجه به اخذ مجوز این واکسن توسط شرکت مدرنا، در حال حاضر مراحل کارآزمایی بالینی آن در کشور ما نیز در حال انجام است.
شرکت سل تک فارمد از زمان بروز این بیماری اهم فعالیت‌های خود را بر کمک به پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه سلول‌درمانی و ژن‌درمانی کووید ۱۹ متمرکز کرد که از جمله می‌توان به سلول‌درمانی حدود ۵۰ بیمار در قالب ۳ طرح پژوهشی مختلف اشاره کرد.
همچنین توسعه واکسن ضدکرونا مبتنی بر پلتفرم mRNA در مرحله مطالعه پیش‌بالینی و تجهیز خط تولید انبوه قرار دارد و توسعه واکسن ضدکرونا مبتنی بر پلتفرم سلول بنیادی که در مرحله بهینه‌سازی دز مصرفی و توسعه فرآورده‌های مبتنی بر ATMP در مهار ویروس کرونا در بدو ورود یا پس از ورود به بدن در حال توسعه دانش فنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *