صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پیمان جبلی رییس رسانه ملی بعدازظهر امروز دوشنبه ۱۶ آذرماه به مناسبت روز دانشجو با حضور در دانشگاه صداوسیما با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دیدار کرد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد و در ادامه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به صورت قرعه کشی انتخاب می‌شدند تا در پنج دقیقه در مقابل رییس صداوسیما سخن بگویند.

ترویج سبک زندگی غربی در صداوسیما

لیلا زمانی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در سخنانی گفت: شبکه‌های مختلف تلویزیونی محتوایی را ارایه می‌دهند که ضدفرهنگی است ترویج سبک زندگی غربی، ترویج کالای خارجی از این نمونه است.

وی ادامه داد: آنچه در سال‌های گذشته دیدیم نابرابری و ناعدالتی هم به تشکل و هم مردم است و نتیجه آن حضور افرادی است که هم خدا هم خرما و هم کدخدا را می‌خواهند.

این دانشجو در ادامه تصریح کرد: این سازمان باید فراجناحی عمل کند و روابط عمومی اشخاص نباشد، مرجع اصلی در جنگ روایات باشد و ارتباط مخدوش مردم به رسانه را بازسازی کند.

وی همچنین با انتقاد به شیوه پرداختن به زن و خانواده عنوان کرد: نوعی دوگانگی در بازنمایی تصویر زن است که یا باید خانواده را انتخاب کند یا حضور اجتماعی را.

این دانشجو با اشاره به اهمیت نقش تربیتی فیلم و سریال‌ها برای کودکان یادآور شد: بسیاری از فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که از سیما پخش می‌شود پوچی و بی هدفی را در بردارد.

تغییر یک مجری «تحول» است؟

کشتکار نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما نیز عنوان کرد: صداوسیما جزو صنایع خلاق است که مهمترین عنصر آن نیروی آن است و دانشگاه صداوسیما مهمترین بخش برای تربیت این نیروهاست.

وی گفت: در دانشگاه معضلاتی داریم از مسایل تحصیلی دانشجویان، روند استخدامی و ورودشان به دانشگاه از جمله اینهاست.

این دانشجو اظهار کرد: تصویری از صداوسیمای مطلوب جمهوری اسلامی وجود ندارد، نسبت سازمان با ارگان‌ها چگونه است؟ تعارض منافع چطور تعریف می‌شود؟ در چنین فضایی تغییر یک مجری تلویزیون یک اقدام تحولی می‌شود. باید صورت بندی درستی از مسایل سازمان داشته باشیم. مسائل رسانه ملی باید دقیق دیده شود و روند فعلی نیاز به اصلاحات دارد.

مدیریت شبکه‌ها تکراری شده است

صابر خوش کلام نماینده دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی با انتقاد به بخش آگهی بازرگانی در صداوسیما عنوان کرد: تبلیغی که ارزش دیدن ندارد می‌بینیم که چقدر روی آن مانور داده شود و گویی درآمدی هم ندارد چون اتفاقی نمی‌افتد. مدیریت شبکه‌ها تکراری شده است و ما محتوای درست برای مخاطب نداریم.

سخنان دانشجویان را تقطیع نکنید

راستی نماینده بسیج دانشجویی کشور نیز عنوان کرد: در دوره گذشته علی‌رغم درخواست‌های مختلف دیداری با رییس صداوسیما برگزار شد اما با طعم تلخ تقطیع سخنان دانشجویان در رسانه ملی پخش شد که امیدواریم تکرار نشود.

وی با این پرسش که جبلی کدام صداوسیما را تحویل گرفته است پاسخ داد: سازمانی که برای کارگردانان فحاش به امام خمینی بودجه داشت، برای ساخت ۶۰۰ سریال در پنج سال گذشته بودجه داشت برای فیلم فارسی نویسان در قبل انقلاب بودجه داشت اما برای ساخت سریال درباره قهرمانان ملی بودجه نداشت!

وی اضافه کرد: بزرگترین ضعف سازمان خلا نظری و تئوریک است. فیلم و سریال از مغفول ترین و مهمترین نقاط تحولی است و مهمترین اتفاق خارج شدن این حوزه از دست ضدانقلاب است.

راستی تصریح کرد: معاونت خبر باید به جای گزینش خبر بر تحلیل تمرکز کند. در حوزه بازرگانی هم اصل نقدها به این حوزه تبلیغ کالای بی کیفیت و استفاده ابزاری از آنان است که فقط مدیران سرمایه سالار و سرمایه زده می‌توانند با اینها مشکلی نداشته باشند. آمارها حکایت از محبوبیت بیشتر صداوسیما دارد و این اهمیت جایگاهی است که در آن هستید صداوسیما باید تلاش کند به همگرایی در راستای رسانه اسلامی برسد.

وی یادآور شد: چرا یک نویسنده معلوم الحال بعد از چند کار ضعیف باز هم مورد رجوع است.

وی همچنین گفت: اینکه یک شبکه قرآنی باشد که باقی شبکه‌ها از محتوای قرآنی خالی شود یا شبکه نخبگانی تاسیس شود که باقی شبکه‌ها از این محتوا عاری شوند مطلوبیت ندارد.

پرچمدار احیای «امید» باشید

حسین قنواتی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل کشور نفر بعدی بود که در سخنانی عنوان کرد: تجربه‌ای با رییس قبل داشتیم که صحبت‌های ما گزینشی پخش شد و امیدواریم این بار اینگونه نباشد.

وی از وعده‌های محقق نشده و ضربه زدن به امید مردم سخن گفت و تصریح کرد: رسانه ملی باید برای احیای نهال امید پرچمدار باشد.

این دانشجو از پرداخت بیست و سی وار به مسایل با عبارت‌هایی نظیر «و اما واقعیت ماجرا» انتقاد کرد.

وی در بیانیه خود یادآور شد: لازمه پرهیز از محافظه کاری این است که رسانه ملی خبر اتفاقات را قبل از اینکه مردم در شبکه‌های اجتماعی تحلیل کنند پخش کند. منظور این است که صداوسیما منتظر دستور دستگاه‌های امنیتی نباشد.

این فعال دانشجویی با تقدیر از حضور صداوسیما در شهرکرد و اصفهان عنوان کرد: این پرسش وجود دارد که صداوسیما جز بردن دوربین به میان مردم چه ایده دیگری دارد؟ چند کارشناس به مسأله آب در اصفهان پرداخته‌اند؟

وی با ذکر نمونه‌ای از سالی که اقتصاد مقاومتی شعار آن بود به نقش صداوسیما در تحقق شعار آن سال اشاره و انتقاد کرد که بخش قابل توجهی از رسانه ملی به ترویج مصرف گرایی و شرکت‌های مختلف در آن سال تعلق گرفته بود.

این گزارش به‌روز رسانی می‌شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *