به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، آیین رونمایی از پنج اثر داوود اسمعیلی نوجه‌دهی، متولد 1318 اردبیل، در محفل شعر و موسیقی، با حضور رئیس حوزه هنری اردبیل و مشارکت انجمن‌های فعال شعر اردبیل از جمله آل محمد (ص)، خطایی، خیال، نیار، بانوان و انجمن شعر ادواری، در سالن جابر عناصری حوزه هنری برگزار شد. رئیس حوزه هنری اردبیل در جریان این رویداد، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، از سال‌ها زحمت و تلاش داوود اسمعیلی در پاسداشت زبان و ادبیات و فرهنگ یاد کرد و گفت: به یقین، آفرینش یک اثر، بیشتر انرژی و فرصت نویسنده را به خود اختصاص می‌دهد و ما در حال حاضر شاهد رونمایی از 5 اثر ارزشمند و ماندگار یک نویسنده هستیم که عمری را صرف آن کرده و تجربه‌های خود را در آن گرد آورده است. «قارلی ساوالان»، «اوشودم آی اوشودوم» و «آلاچالپو» نام مجموعه اشعار اسمعیلی است که به ترکی سروده شده و مضامین بومی، توصیفی از طبیعت، زندگی و فرهنگ مردم آذربایجان، همچنین، موضوعات وطنی و ملی را در بر می‌گیرد. «رازهای دهکده من» و «ارباب قلابی» نیز عنوان مجموعه داستان‌های ا..

رونمایی از پنج اثر فولکلور در محفل شعر و موسیقی اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، آیین رونمایی از پنج اثر داوود اسمعیلی نوجه‌دهی، متولد 1318 اردبیل، در محفل شعر و موسیقی، با حضور رئیس حوزه هنری اردبیل و مشارکت انجمن‌های فعال شعر اردبیل از جمله آل محمد (ص)، خطایی، خیال، نیار، بانوان و انجمن شعر ادواری، در سالن جابر عناصری حوزه هنری برگزار شد.

رئیس حوزه هنری اردبیل در جریان این رویداد، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، از سال‌ها زحمت و تلاش داوود اسمعیلی در پاسداشت زبان و ادبیات و فرهنگ یاد کرد و گفت: به یقین، آفرینش یک اثر، بیشتر انرژی و فرصت نویسنده را به خود اختصاص می‌دهد و ما در حال حاضر شاهد رونمایی از 5 اثر ارزشمند و ماندگار یک نویسنده هستیم که عمری را صرف آن کرده و تجربه‌های خود را در آن گرد آورده است.

«قارلی ساوالان»، «اوشودم آی اوشودوم» و «آلاچالپو» نام مجموعه اشعار اسمعیلی است که به ترکی سروده شده و مضامین بومی، توصیفی از طبیعت، زندگی و فرهنگ مردم آذربایجان، همچنین، موضوعات وطنی و ملی را در بر می‌گیرد.

«رازهای دهکده من» و «ارباب قلابی» نیز عنوان مجموعه داستان‌های اوست که به فارسی نگاشته است.

وی در مقدمه یکی از کتاب‌های خود آورده است: «هدف من از تدوین این مجموعه‌،ها ثبت و حفظ مَتَل‌ها و اشعار فولکلور بوده، با این نیت که از یادها نروند و تا نسل‌های دور و سال‌های متمادی ماندگار باشند.

اسمعیلی نوجه‌دهی دلبسته ماجراست و بر همین اساس هم آثار او از چنان فضاسازی پرقدرتی برخوردار است که گویی مستندی را به نمایش می گذارد.

نمادها و استعاره‌ها در آثار اسمعیلی نقش‌آفرینی زیبایی دارند و تعابیر و تکیه‌کلام‌های محلی و منطقه‌ای در میان سطرهایش به درستی جا خوش کرده است؛ در این میان، ذهن و زبانش پر از دغدغه‌های مردمی، فقر، بی‌عدالتی و ظلم اربابان بر رعیت‌ها است؛ بر همین اساس هم سختی‌های زندگی از دید او پنهان نمانده و توصیف صحنه‌های اثرگذار را فدای وزن و قافیه نمی کند؛ ضمن اینکه به زبان بومی و فرهنگ و آداب و رسوم خود وفادار است.

بر اساس این گزارش، شماری از شاعران استان، از جمله وحید ضیایی، حسین بختیاری، امانی مجد، محمد نوری، میلاد فطین‌پور، شبنم فرضی‌زاده و …. با همراهی گروه موسیقی طهورا شعرخوانی کردند و محفلی ادبی- هنری را رقم زدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *