روش‌های نوآورانه به کاهش بروز بیماری میگو‌ها کمک کرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به دلیل ‌صرفه اقتصادی و کیفی روش‌های سنتی آبزی‌پروری، اکنون روش‌های فناورانه تولید متراکم آبزیان، مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.

پرورش میگو یکی از پرصرفه‌ترین مشاغل حوزه آبزی‌پروری است. صنعتی که درحال‌حاضر با ورود فناوری‌های جدید، علاوه بر کاهش ریسک اقتصادی این حوزه، به دلیل عدم‌نیاز به تعویض پیاپی آب، اثرات زیست‌محیطی مطلوبی را در این زیست‌بوم به جای می‌گذارد.
تولید 3 تن میگو در فضای ۸۰۰ متری
با گذشت حدود ۳ دهه از ورود فناوری پرورش میگو به ایران، هنوز میزان تولید در واحد سطح در کشور تغییر چندانی نکرده و از هر هکتار، ‌حدودا ۳ تن میگو تولید می‌شود. این درحالی است که در روش‌های نوین می‌توان در فضای ۸۰۰ متر مربعی، حدود ۳ تن میگو تولید کرد.

علاوه بر آن در بیشتر سایت‌های کشور، بیماری «لکه سفید» گزارش شده که این موضوع، تعطیلی برخی سایت‌ها را در پی داشته است.
کمتر شدن نیاز به تعویض آب
یکی از روش‌های نوین و فناورانه در تولید متراکم میگو که در قالب یک پایلوت با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری اجرا شده، روش بیوفلاک است. در این سیستم، به دلیل تحت کنترل بودن شرایط تولید، ریسک بروز بیماری به حداقل می‎رسد و با کمتر شدن نیاز به تعویض آب، میزان آلودگی محیط زیست نیز کاهش می‌یابد.

در این مدل، دفعیات میگو همراه با غذای خورده‌نشده توسط باکتری‌های موجود مصرف می‌شود و تولید فلاک می‌کند. فلاک‌های تولیدشده توسط میگو به عنوان غذا مصرف می‌شوند که این کار، بهبود ضریب تبدیل غذایی را به دنبال دارد.
تولید تا سه دوره در سال
علاوه بر این، به دلیل تحت‌کنترل بودن شرایط محیط پرورشی می‌توان تا سه دوره در سال تولید داشت. طرح تولید متراکم میگو به روش بیوفلاک، توسط متخصصان داخلی، برای نخستین بار در کشور و در حاشیه جنوبی استان سیستان و بلوچستان، در حال طراحی و اجرا است.

انتظار می‌رود با اتمام عملیات اجرایی و شروع فاز بهره‌برداری، فناوری‌های مربوطه، بومی‎‌سازی شود و تولید متراکم میگو را با حداقل تعویض آب به همراه داشته باشد.
گسترش شرکت‌ها
اجرای این طرح مزایای مطلوبی به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به بومی‌سازی و تجاری‌سازی روش بیوفلاک در تولید متراکم میگو و توسعه فناوری و تجاری‌سازی مزارع هوشمند پرورش میگو اشاره کرد.

با این طرح علاوه بر توسعه کسب‌وکار پرورش میگو به صورت گلخانه‌ای در مناطق کم‌برخوردار، کسب و کارهای عرضه آبزیان به صورت تازه، ترویج پیدا می‌کند.

این طرح ضمن توسعه شرکت‌های مشاوره‌ای برای آموزش و راه‌اندازی سیستم بیوفلاک، زمینه‌های گسترش شرکت‌ها و تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات آبزی‌پروری را نیز فراهم می‌کند.

طرح روش‌های مدرن و فناورانه تولید متراکم آبزیان (سخت پوستان) که توسط شرکت توسعه کسب‌وکارهای دریایی بادبان به اجرا رسیده، با حمایت کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مسیر توسعه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *