رتبه‌بندی و تحول!

رتبه بندی و تحول!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی نورا؛ توسعه انساني رکن اصلي توسعه پايدار است و بايد براي ارتقاي کيفيت آموزش در کشور تلاش شود. وظيفه آموزش و پرورش در جامعه شناخت و حل نيازهاي فکري جوانان است. تعليم و تزکيه نفس و آموزش فلسفه معاني زندگي به نسل هاي آينده از مهمترين وظايف معلمان است. در جامعه اي که علم و دانايي، محور توانمندي و توسعه جوامع بشري باشد ارتقاي کيفي آموزش و تربيت نسلي پرسشگر و خلاق امري ضروري است.توسعه کمي و کيفي آموزش، توسعه مشارکت عمومي، ارتقاي سلامت و بهسازي منابع انساني از مهمترين اولويت هاي کاري آموزش و پرورش مي باشد.

آموزش و پرورش زمينه ساز رشد فکري و اخلاقي انسان هاي يک جامعه پويا است و معلم محور این حرکت است. بحث رتبه بندی معلمان از موضوعاتی است که تقریباً در چند سال گذشته همیشه مورد بحث و چالش سیاستمداران و فرهنگیان بوده، کمتر کسی از اقشار جامعه است که این مطالبه معلمان را نشنیده باشد. نام طرح رتبه بندی معلمان این را در ذهن تداعی می‌کند که در این طرح معلمان ارزیابی میشوند و براساس صلاحیت هایی همچون تالیف کتب، داشتن دانش حرفه‌ای، اختراع، مهارت یاددهی و دیگر مواردی که یک معلم توانمند دارد سنجیده می‌شود. اما آیا در این طرح همچنین مواردی دیده می شود، متاسفانه با وجود نا عدالتی در پرداخت حقوق معلمان و مشکلات معیشتی دولت این طرح را که هدف غایی آن ارتقاء سطح نظام تعلیم و تربیت است با افزایش حقوق گره زده است.

طرحی که باید انگیزه معلمان را برای افزایش توانایی شان و ارتقای کیفیت سیستم آموزشی ایجاد کند، در حال حاضر بسنده شده و افزایش حقوق آن هم صرفاً بر اساس سنوات خدمت و مدرک تحصیلی بدون آنکه ملاک ارزیابی عملکرد تخصصی معلمان در آن دیده شود. آیا صرفاً معلمان با سابقه سنواتی بالا می‌توانند عملکرد و کارایی بهتری داشته باشند متاسفانه سیاستگذار برای بهسازی نیروی انسانی در این طرح ملاک و نظام سنجش درستی تعیین نکرده است، و این امر باعث می‌شود معلمان جوان با وجود تلاش زیاد و انگیزه بالا برای بهبود سطح کیفی تعلیم و تربیت مسیری برای رشد ترقی نداشته باشد. زیرا برای رسیدن به رتبه سرآمد در این طرح رتبه بندی معلمان به ۱۵ سال سابقه خدمت نیاز خواهند داشت، که خود باعث از بین رفتن انگیزه درونی در نیروی انسانی جوان و تازه نفس آموزش و پرورش می شود.

طرح امروز رتبه بندی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، فاقد شرایط لازم صالحیت حرفه ای معلم است،و آنچه که باید ارزیابی شود را به درستی مشخص نکرده است، و همه این ها را به سازمان امور استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه واگذار کرده است، و آن را به عنوان برنامه اجرایی در نظر گرفته است و عملا کلیاتی از برنامه رتبه بندی را ارائه داده که در این کلیات بیشتر از همه به سنوات خدمت پرسنل پرداخته است. امید است که شورای نگهبان به این موارد توجه جدی بکند، و در طرح رتبه بندی معلمان بازنگری شود یا نام رتبه بندی را از روی این طرح بردارند و همان افزایش حقوق که در بقیه نهاد و دستگاه ها دیده میشود بگذارند.

علی نورا – معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زابل

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *