تلاش محققان برای درمان سرطان با داروهای گیاهی

تلاش محققان برای درمان سرطان با داروهای گیاهی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مختار جلالی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی گفت: فرآورده‏ های حاصل از عملکرد ثانویه گیاهان، از گران‌بهاترین ترکیبات شیمیایی هستند. ارزش برخی از دارو‌های گیاهی از جمله تاکسول به اندازه‏‌ای است که هر گرم آن‏ قیمت چند هزار دلاری دارد.
دارو‌های ضدسرطان با منشا گیاهی
تاکسول یا پاکلیتاکسل، یک دی ‏ترپنوئید پرکاربرد ضدسرطان است که به واسطه متابولیسم ثانویه درختان سرخدار تولید می‏شود. تنها مقادیر محدودی از تاکسول و سایر متابولیت ‏های وابسته که با عنوان تاکسوئید‌ها شناخته می‌شوند، از منابع در دسترس کنونی قابل دست‏یابی است. اخیرا کروناتین و سیکلودکسترین به عنوان الیسیتور‌های بسیار موثر بر متابولیسم ثانویه در کشت سلول‏‌های گیاهی شناخته شده ‏اند.
وی با اشاره به ارزش افزوده بالای دارو‌های گیاهی با منشأ ضد سرطان گفت: ارزشمندی، چون تاکسول، وین بلاستین، وین کریستین، کامپتوتسین، پودوفیلوتوکسین و آجمالیسین از مهم‏ترین دارو‌های ضدسرطان با منشا گیاهی هستند که در این میان تاکسول و ترکیبات هم‏ خانواده آن یعنی تاکسان ‏ها از اهمیت ویژه ‏ای برخوردارند.
رشد بازار دارو‌های مشتق شده از گیاهان
جلالی از ارزش بالای این دارو‌های گیاهی نسبت به ماده خام اولیه گفت و ادامه داد: ارزش این داروها، به اندازه‏‌ای است که هر گرم از آن‌ها قیمت چند هزار دلاری دارد. بر اساس آمار‌های موجود، ارزش بازار جهانی دارو‌های مشتق شده از گیاهان در سال ۲۰۰۲ و در حالی که ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۰ درصد این بازار را به خود اختصاص داده بود، با رشدی معادل ۲/۶ درصد نسبت به سال پیش از آن، به ۷/۱۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
روند رو به رشد این بازار هم‏ چنان ادامه داشت به طوری که این مقدار در سال ۲۰۰۷ به رقمی معادل ۸/۱۸ میلیارد دلار رسید و آن‌طور که این پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی عنوان می‌کند، انتظار می‏ رود ارزش جهانی این بازار تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۵ تریلیون دلار برسد. فرآورده ‏های حاصل از متابولیسم ثانویه گیاهان جزو گرانبهاترین ترکیبات شیمیایی هستند. امروزه با استفاده از سیستم‏‌های کشت سلولی می ‏توان متابولیت‏‌های ثانویه را در شرایط آزمایشگاهی تولید کرد.
پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی به حمایت از پژوهش‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: این فرایند علمی و فناورانه که آینده‌ای درخشانی را به لحاظ تولید ثروت و همچنین دانش پزشکی در اختیار کشور‌ها قرار می‌دهد، از جمله اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *