از نپذیرفته شدن «مسیح پسر مریم» گلایه‌ای نداریم/ هیات انتخاب جشنواره فجر بی‌اخلاقی کرد

از نپذیرفته شدن مسیح پسر مریم گلایه‌ای نداریم/ هیات انتخاب جشنواره فجر بی‌اخلاقی کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن دریالعل، مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج درنشست خبری این مرکز که عصر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه حذف فیلم «مسیح پسر مریم» صرفا یکی از موضوعات این نشست است گفت: «توضیح مسیر و سیاست‌گذاری‌های کلان مرکز فیلم و سریال اوج مسئله اصلی ماست. اولین تغییر مهمی که در مرکز فیلم و سریال در دوسال گذشته اتفاق افتاده تغییر ریل جریان فیلم سازی سازمان اوج بوده است. در ده سال گذشته اصلی‌ترین سیاست سازمان اوج سینمایی سازی بوده و به همین دلیل حضور اوج در جریان سینمایی پررنگ‌تر شد و الان یکی از تاثیرگذار‌های سینما در جمهوری اسلامی بوده است. اما کرونا و شرایط سینما در سال‌های اخیر سیاست‌های تولید سازمان را تغییر داد. الان ۳۰۰ فیلم در صف اکران داریم و چرخه سینما دچار مشکل شده. تولید بی رویه فقط برای حضور و عرض اندام هیچ آورده‌ای برای سینما ندارد. پول از بین میرود و افسردگی برای اهالی سینما به وجود می‌آورد.»

دریالعل ادامه داد: «به دلیل همین شرایط به سمت سریال سازی رفتیم، اما صحنه سینماسی را ترک نمی‌کنیم و همچنان با سیاست‌های متفاوت در عرصه سینما حضور داریم. در حال حاضر سی سریال در دست تولید داریم، هم در سازمان صداوسیما و هم در بستر وی او دی ها. بخشی در حال تولید و پیش تولید است و بخشی در مرحله نگارش و رایزنی برای تولید است.»

او با اشاره به اینکه کم‌کاری بیرونی اوج در تعداد تولید سینمایی با کیفیت بالاتر جبران خواهد شد گفت: «بد روی آنتن رفتن «مستوران» می‌شود درباره کیفیت تصویری، داستانی و سبک فیلمسازی آن صحبت کرد. ما نشان دادیم که می‌شود با رقم‌هایی ارزان‌تر از چیزی که در حال تولید است فیلم ساخت. «مستوران» با بودجه روتین سازمان صداوسیما تولید شده، اما توقع بالاتری نسبت به سریال‌های صداوسیما می‌توان از آن داشت.»

دریالعل ادامه داد: «ما وظیفه خودمان میدانیم که در وی او دی‌ها هم ورود کنیم. حضور در این بستر هم درآمد است و هم دیده شدن آثار. در دوران کرونا برای هیچ فیلمی فروش معنی پیدا نکرد، اما «منصور» تا الان بیش از ۳ میلیارد در گیشه و یک و نیم میلیارد در وی او دی فروش کرده و چرخه فروشش همچنان ادامه دارد. سازمان اوج بنای حضور به هر قیمتی در جشنواره‌ها را ندارد. پارسال انیمیشنی داشتیم به نام «پسر دلفینی» که، چون انیمیشن دیگری نبود از جشنواره انصراف دادیم، چون حضور برایمان بدون رقابت معنی پیدا نمی‌کرد. با این حال چیزی بالاتر از دوبرابر قیمت تولید، حق رایت فیلم را فروختیم. اوج به ارز آوری فکر می‌کند و اینکه چطور می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم. من درباره پخش بین المللی صحبت می‌کنم و برای درآمد زایی برنامه‌ریزی داریم.»

او درباره پذیرفته نشدن فیلم «مسیح پسر مریم» در جشنواره فجر هم گفت: «عزم ما این بود که مسیح پسر مریم را به جشنواره برسانیم. هر جشنواره قاعده‌ای دارد و شرکت کنندگان با اگاهی از قواعدش حضور پیدا می‌کنند. ما از پذیرفته نشدن «مسیح پسر مریم» گلایه‌ای نداریم و وقتی در جشنواره ثبت نام کردیم باید بپذیریم که ممکن است انتخاب نشویم. حق اعتراض هم داریم. اما اتفاقی که افتاده اتفاق عجیبی است. هیات انتخاب تعارض در گفتار داشته و انواع روایت‌ها درباره دلیل کنار گذاشته شدن توسط اعضا گفته شده. این تعارض به ما می‌گوید این‌ها بی‌صداقتی است. حق ما این است که بدانیم فیلم چرا کنار گذاشته شده یا حداقل تناقض نشنویم. این بی‌اخلاقی است. رسم امانت هر جشنواره این است که چه فیلم را می‌پذیرند و چه نمی‌پذیرند، داستان فیلم را تعریف نکنند! این رفتار غیرحرفه‌ای است. این را بگذاریم کنار اینکه چندین نفر تماس گرفتند که ما فیلم شما را دیده‌ایم. ما به رسم امانت فیلم را به جشنواره فرستادیم، ولی این حواشی که فیلم‌ها دیده شده اصلا قابل قبول نیست. جواب بدهید که چرا آدم‌های با ربط و بی ربط فیلم را دیده اند. حتی اجازه‌ای گرفته نشد و اطلاعی هم داده نشد. ناراحتی سازمان اوج از نپریرفتن نیست. این حق جشنواره است. ما درباره حق خودمان صحبت میکنیم. اینکه حذف فیلم به دلیل بی‌حجابی است عین گفته هیات انتخاب است. حتی به ما اعلام شد که متن پیشنهادی از جشنواره انصراف بدهید این‌ها رفتار‌های غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی است.»

از نپذیرفته شدن مسیح پسر مریم گلایه‌ای نداریم/ هیات انتخاب جشنواره فجر بی‌اخلاقی کرد

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: «ما پشت محصولمان می‌ایستیم و دوستان هیات انتخاب هم پشت انتخاب هایشان بایستند. وقتی آقای افخمی یکی از معیار‌های جشنواره را مخاطب پسند بودن می‌دانند، باید پای حرف‌هایشان بایستند. متاسفانه وزن فیلم‌های خارج از جشنواره بیشتر از داخل جشنواره است. سازمان اوج انقدر شجاعت دارد که اگر کاری بسازد و خوب نباشد، اعتراف کند. درباره «مسیح پسرمریم»، اما اینطور نیست و ما محکم ادعا می‌کنیم که این فیلم روی‌پا سرحال، خوش‌ریتم و قصه‌گو است. حتما نقطه ضعف‌هایی هم دارد. یک جوان دهه هفتادی و کار اولی آن را ساخته که با زیر ۶ میلیارد ساخته شده است، اما ما از آن دفاع می‌کنیم.»

دریالعل ادامه داد: این اولین بار نیست که جشنواره فیلم اوج را نادیده می‌گیرد یا کنار می‌گذارد. هیچوقت هم سازمان فشاری نیاورده. لباس شخصی از بخش مسابقه کنار گذاشته شد و هیات انتخاب قبول کرد که اشتباه کرده، اما ما سکوت کردیم و قواعد جشنواره را پذیرفتیم.
او در پاسخ به اینکه آیا فیلم مسیح پسر مریم مشکلی در پروانه نمایش دارد یا خیر گفت: چیزی که به ما اطلاع داده‌اند این است که فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد و ستاد توزیع و پخش سینمایی ما در حال برنامه‌ریزی برای پخش است.
دریالعل درباره تک محصول بودن امسال سازمان اوج گفت: بازگشت سرمایه برای ما موضوعیت دارد. در سالی که گذشت هیچ بودجه تولیدی نداشتیم و به بازگشت سرمایه جدی فکر می‌کنیم. اگر سینما برگردد ما هم حجم تولیدات را بالاتر خواهیم برد.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج در پاسخ به چگونگی فرآیند گفتگو با جشنواره فجر گفت: ما با مدیران جشنواره صحبت کردیم، اما فشار نیاوردیم. طبق خبری که به من اعلام شد فیلم ما تا ۲۴ ساعت قبل از اعلام در لیست بود. اما اینکه در ۲۴ ساعت آخر چه اتفاقی افتاد مشخص نیست. در نهایت هم پاسخ مشخصی به ما ندادند. همه توقع ما این است ه دلیل این کنارگذاشتن را به ما اعلام کنند.
او درباره فیلم‌های اکران نشده گفت: روز بلوا به مینی سریال تبدیل شد و نتیجه نمایشش از انتظار پلتفرم نماوا هم بالاتر بود. هیچکدام از پلتفرم‌ها جرئت ورود به عرصه مینی سریال را نداشتند، اما ما تلاش کردیم و روزبلوا را رساندیم. سریال کل هزینه ساختش را برگرداند. دو فیلم مصلحت و لباس شخصی هم مشکلشان تقریبا حل شده و در حال رایزنی هستیم. ان‌ها را به صف اکران خواهیم آورد و مطمئنم که بن بستی در سینمای ایران وجود نخواهد داشت.
دریالعل در پایان در پاسخ به اینکه چرا درباره سردار سلیمانی تولیدی نداشته‌اند گفت: دو دلیل محکم داریم. یکی اینکه وقتی سوژه داغ است کار کردن درباره آن سخت است. پرداختن به سردار قاسم سلیمانی هم بسیار سخت است. این موضوع حتما جزو برنامه‌های ماست، اما هر زمان مطمئن شدیم که این اثری است در شان سردار سلیمانی شروع به تولید خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *