از اعتراض به مصوبه سهمیه فرزندان هیئت علمی تا تعطیلی فرهنگ در دانشگاه‌ها

منتشر نشود/// از اعتراض به مصوبه سهمیه فرزندان هیات علمی تا تعطیلی فرهنگ در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

حجت‌الاسلام شاطری: لازمه اجرای سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، بودجه است

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازمه اجرای سیاست و مصوبه اختصاص ردیف بودجه است که مصوبات شورا بودجه ندارد.
حجت الاسلام شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به تشکیل کمیته‌های تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از حکم رهبر انقلاب و انتصاب اعضای جدید این شورا گفت: تا جایی که مطلع هستم با پیگیری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه‌ها و کمیته‌های تحول در شورا تشکیل شده است که هم از مدیران و دبیران تخصصی مشورت می‌گیرند و هم اینکه از اعضای فعال شورای عالی انقلاب فرهنگی که در این زمینه حرف برای گفتن دارند با تکیه بر عقبه هایشان طرح‌ها و پیشنهاداتشان را ارائه می‌دهند وهمین تلنگر تحول که رهبر انقلاب به این قرار گاه زده امیدواریم نتیجه بخش خواهد بود.

/

وی افزود: من معتقد هستم هر عملی تابع باوری است که در آن عامل صورت می‌گیرد یعنی کسانی که می‌خواهند رویکرد تحولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشند بسته با اینکه چه تعریفی از قرارگاه و چه تعریفی از محور‌های فرماندهی و عملیاتی و از اولویت‌های ماموریتی خودشان دارند بر آن اساس برنام‌های تحولی را ارائه می‌دهند.
شاطری اضافه کرد: هرگونه تاریکی و تلقی اشتباه درحوزه محور‌های فرماندهی واولویت‌های ماموریتی اگر صورت بگیرد دوباره می‌تواند شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌تواند دوباره به اشتباه بکشاند.

شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر مخالفت خود را با حضوری شدن امتحانات پایان ترم اعلام کرد

شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای به سرپرست این دانشگاه نسبت به برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت حضوری اعتراض کرد.
شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای به قدسی پور، سرپرست این دانشگاه نسبت به برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت حضوری اعتراض کرد.
در این نامه آمده است، شورای صنفی به صورت رسمی اعتراض خود را به حضوری شدن امتحانات اعلام کرده و آمادگی کامل را برای کمک به دانشگاه جهت برگزاری هر چه بهتر امتحانات مجازی اعلام میدارد.

/

سومین دوره پویش این‌الفاطمیون با نگاهی به آموزه‌های تفسیری خطبه فدکیه برگزار می‌شود

به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، سومین دوره پویش «این‌الفاطمیون» با نگاهی به آموزه‌های تفسیری خطبه فدکیه از سوی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار می‌شود.
به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سومین دوره پویش «این الفاطمیون» با محوریت خطبه فدکیه و آموزه‌های تفسیری آیات قرآن در این خطبه بر اساس جلسات سخنرانی حجت الاسلام رفیعی از سوی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار می‌شود.
هدف از برگزاری این پویش، آشنایی مخاطبان با خطبه فدکیه و مضامین بلند آن و همچنین همصدایی و همراهی علاقمندان و پیروان اهل بیت (ع) حول محور حضرت زهرا (س) و حقانیت ایشان است.
پس از آنکه دستگاه خلافت، دهکده فدک را که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به حضرت زهرا (علیهاالسلام) بخشیده بودند، در جهت مبارزه اقتصادی با اهل بیت، از ایشان غصب کردند، حضرت زهرا (س) مردم را در مسجد فراخواندند و با خواندن خطبه‌ای غرّا، پرده از چهره غاصبان خلافت برداشتند و آنان را رسوا نمودند.

/

اعتراض احمد توکلی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره امتیاز دهی به افرد خاص

احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در امتیاز دهی به افراد خاص واکنش نشان داد.

به اطلاع می‌رساند داوطلبان آزمون‌های سراسری و خانواده‌های آن‌ها نسبت به امکانات و سهمیه‌ها برای افرادی خاص معترض هستند.
یکی از این امتیاز‌ها که به امتیاز اعضای هیئت علمی مشهور است امکان تغییر رشته و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی است. این نوع امتیاز‌های خاص خلاف قانون اساسی است. دیوان عدالت اداری این مصوبه را از مصادیق نقض بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی دانسته و دو بار حکم لغو آن را صادر کرده است، اما هر بار پس از لغو این مصوبه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داده تا اجرای این مصوبه غیرقانونی تداوم یابد.

فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران باید دارای پیوست فرهنگی باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مقابله با فساد و نابرابری و گرفتن تصمیم‌های عادلانه کار فرهنگی است، گفت: همه فعالیت‌های ما در دانشگاه باید دارای پیوست فرهنگی و اخلاقی باشد.
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جلسه روسای دانشگاه‌های تهران (علوم پزشکی و غیرپزشکی) و وزرای بهداشت و علوم و نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دنیای غرب با وجود همه توانمندی‌هایی که از نظر علمی به دست آورده است، به دلیل نگاه «مادی‌گرا» دچار بحران است و این بحران در جا‌های مختلف ازجمله اقتصاد خودش را نشان داده است.
وی افزود: تمام نگاه اقتصاد غرب، فقط پول است و بحث اخلاقیات در آن خیلی ضعیف شده است بنابراین می‌بینید که در حال حاضر امریکا، مقروض‌ترین کشور جهان است و اگر زمین بخورد اقتصاد جهان را هم به زمین خواهد کوبید به‌طوری که برخی اقتصاددانان معتقدند که فاجعه بزرگی در انتظار اقتصاد جهانی است.

منتشر نشود/// از اعتراض به مصوبه سهمیه فرزندان هیات علمی تا تعطیلی فرهنگ در دانشگاه‌ها

حمایت از دانشجویان مستعد و کم بضاعت در دستور کار صندوق رفاه دانشجویان

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم حمایت از دانشجویان مستعد و کم بضاعت را از اولویت‌های صندوق رفاه اعلام کرد.

گنجی در پاسخ به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان دانشجویان گفت: براساس تکالیف قانونی، دستور کار اصلی صندوق رفاه حمایت از دانشجویان مستعد و کم بضاعت با پرداخت انواع وام‌های دانشجویی مطابق مصوبات هیات امناء و ضوابط و مقررات صندوق می‌باشد. از این رو تلاش و اهتمام جدی برای تامین نیاز‌های رفاهی دانشجویان با در نظر داشت واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی موجود رویکرد اصلی صندوق رفاه است.
وی یادآور شد: احداث و نگهداری ساختمان‌های خوابگاه‌ها و غذاخوری‌های دانشجویی و تامین زیرساخت‌های رفاهی، همچون دیگر فضا‌های در اختیار دانشگاه‌ها مانند فضا‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و… بر عهده دانشگاه‌هاست و این صندوق در زمینه بهبود و ارتقاء وضعیت رفاهی دانشجویان نیز حمایت‌هایی از دانشگاه‌ها در چارچوب منابع و امکانات دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *