احمدی: دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد / در توافقات جدید، طرف مقابل اشاره‌ای به نقض آمریکا در برجام نکرده است

احمدی: دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد / در توافقات جدید، طرف مقابل اشاره‌ای به نقض آمریکا در برجام نکرده استبه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برنامه میدان هسته‌ای؛ یادواره‌ای سیاسی به‌ مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده و شروع دور جدید مذاکرات وین به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و با حضور برخی کارشناسان این عرصه و خانواده شهید برگزار شد.

مرتضی احمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در این نشست گفت: بعد از اینکه برجام در تیرماه ۱۳۹۴ منعقد شد، در یکی از مجالس تخصصی آمریکا بحث بر روی دانشمندان هسته‌ای شکل می‌گیرد و اسم آقایان فخری‌زاده و فریدون عباسی رسماً آورده می‌شود.

دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد
پرونده هسته‌ای ایران از ابتدای دهه هشتاد وارد مجامع بین‌المللی شد و تا الان ادامه داشته و خواهد داشت. اما دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد. ما یک توافقی را امضا کردیم و به تمام تعهدات خود عمل کردیم و آژانس نیز آنان را تأیید کرد، اما طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد.

احمدی: دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد / در توافقات جدید، طرف مقابل اشاره‌ای به نقض آمریکا در برجام نکرده است
صبر راهبردی، انفعال در دستگاه وزارت خارجه را توجیه می‌کرد
هدف از مذاکرات از روز او مسائل اقتصادی و رفع تحریم‌ها بود که اتفاق نیفتاد. دولت قبل به جای اصل مسئله و اهداف اصلی مذاکرات، به حواشی و اینکه ما کاپ اخلاق را بردیم، می‌پرداخت و می‌گفت که باید صبر راهبردی کنیم. به نوعی صبر راهبردی، انفعال در دستگاه وزارت خارجه را توجیه می‌کرد. ترور شهید فخری‌زاده یا خرابکاری در سایت هسته‌ای نتیجه انفعال این دستگاه بود. ما در برجام از حق خود در مسائل هسته‌ای عقب‌نشینی کردیم و نتیجه دو برابر شدن تحریم‌ها بود. برای افکار عمومی باید این جا بیفتد که کشور را بدون مذاکره هم می‌توان اداره کرد. طرف مقابل می‌خواهد توپ را در زمین ما بیندازد و بگوید ایران برای مذاکرات نیامد.

در توافقات جدید، طرف مقابل هیچ اشاره‌ای به نقض آمریکا در برجام نکرده است
متأسفانه در تعهدات و توافق‌نامه‌هایی که ایران در طول تاریخ داشته است، همیشه برای ما ضرر وجود داشته است. در توافقات جدید یا مذاکرات وین و کمیسیون مشترک، هیچ اشاره‌ای به نقض آمریکا در برجام نشده است و به نوعی همیشه ایران را متهم می‌کردند. در برجام بار‌ها آقایان اشاره کردند که کلمه تعلیق نیامده است و اخیراً به این مطلب اذعان کردند.

باید گفت با کشوری مانند آمریکا که به دنبال مکانسیم ماشه یا نقض برجام است، نمی‌توان توافق کرد. باید گفت که بهترین سناریو برای آمریکا بازگشت به برجام است و معتقدند که خروج آمریکا از برجام یک رفتار غیرمسئولانه است.

حیات سیاست خارجی دولت قبل مذاکرات بود
حیات سیاست خارجی دولت قبل مذاکرات بود. باید گفت که آقای روحانی در طول هشت سال حتی یک سفر به قاره آفریقا نداشت و به کلی یک قاره را از معادلات خود حذف کرد. درصورتی که در کل دنیا رقابت جدی بر روی آفریقا وجود دارد. اما نگاه دولت سیزدهم صرفاً بر روی مذاکرات نیست و بر بسیاری از مسائل دیگر از جمله همسایگان است. هدف ما اساساً در مذاکرات لغو تحریم‌هاست و دولت قبل فقط این حرف را بلد بود و کار دیگری انجام نداد. ما سازوکار‌های دیگری نیز برای رفع تحریم‌ها داریم و ما به طرف مقابل خوشبین نیستیم و این تجربه طرف مقابل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *