جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت در حوزه آموزش / مخالفان و موافقان عین‌اللهی چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صلاحیت بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی شد. در این جلسه نمایندگان مختلف درباره برنامه‌های آموزشی وزیر پیشنهادی بهداشت نظرات مخالف یا موافق خود را ارائه کردند.
تسلط بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش در گزارش این کمیسیون برای وزیرپیشنهادی بهداشت بیان کرد: بررسی برنامه‌های پیشنهادی عین اللهی نشان می‌دهد که وی از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار هستند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهش‌های علمی فراوان که در رزومه‌شان دیده می‌شود، درنهایت با توجه به تعهد عین‌اللهی جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی وی برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت کرد.
عدم تنظیم برنامه‌ای مناسب برای افزایش ظرفیت جذب دانشجوی علوم پزشکی
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار کرد: عین اللهی از سال ۷۲ تا ۸۳ دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بود، اما هیچ ظرفیتی برای جذب دانشجو ایجاد نشد، به عبارتی در سال ۷۲، ۳۵ دانشگاه، ۳ هزار و ۴۶۲ دانشجو جذب می‌کردند، اما در سال ۸۳ این رقم به کمتر از دو هزار و ۹۰ نفر رسید و وزارتخانه نیز این عملکرد را یک دستاورد دانست.

گودرزی با بیان اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی عموماً مربوط به دستمزد است، اما شاهد کمبود پزشک در این عرصه هستیم، تصریح کرد: در کنکور سال ۹۹ بیش از ۵۹۰ هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که تنها ۶ هزار نفر پذیرفته شدند لذا افزایش ظرفیت برای پذیرش دانشجوی پزشکی و توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای علوم پزشکی می‌تواند سبب برطرف کردن مطالبات مردم در این عرصه شود.
در برنامه‌های عین‌اللهی توجهی به موضوعات اجتماعی و فرهنگی نشده است
علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: براساس برنامه‌های بالادستی و افق ۱۴۰۴ ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است. برنامه شما برای رسیدن به این هدف چه بوده و چگونه با تعارض منافع در این حوزه مقابله خواهید کرد.

عباسی ادامه داد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول علمی در منطقه تبدیل شویم و یکی از راه‌های رسیدن به آن بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجویان خارجی است لذا باید برنامه خود را در این حوزه مشخص کنیم. همچنین حدود ۲۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند، اما در برنامه‌های خود برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها هیچ توجهی نشده است از این رو لازم است دیدگاه خود و برنامه‌های پیش رو را در رابطه با موضوعات مذکور و چگونگی تعامل با تشکل‌های دانشجویی به طور کامل تشریح کنید.
عین‌اللهی با توسعه دانشکده‌های پزشکی جایگاه بهداشت را ارتقا داد
خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس موافقت خود را با وزیرپیشنهادی بهداشت اعلام کرد و گفت: بسیاری از دانشکده‌های پزشکی واقع در استان‌ها در زمان مسئولیت وزیر پیشنهادی بهداشت شکل گرفته که سبب ارتقای جایگاه بهداشت و درمان شده است.
عدم برنامه‌ریزی برای جلوگیری خروج اساتید از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی
توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با انتقاد از خروج تعداد زیادی از اساتید و ورود آن‌ها به بخش خصوصی که لطمات بسیاری به دانشجویان و بیمارستان‌های دولتی وارد کرده، گفت: برنامه وزیر برای جلوگیری از خروج اساتید از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی چیست، ضمن اینکه در برنامه دولت هیچ بندی در مورد جایگاه اخلاق و مقابله با زیرمیزی و فساد وجود ندارد.

با اشاره به ابهاماتی که در سابقه وزیر پیشنهادی بهداشت وجود دارد، گفت: شما دوره‌های دکتری علوم آزمایشگاهی را لغو و آن را به کارشناسی تقلیل دادید که باید توضیح دهید که علت آن چه بود، همچنین در سال ۷۴، ۱۴ دانشکده پزشکی بیش از ۶۶۰ دانشجو پذیرش کرده که این رقم در سال ۸۳ با وجود ۱۶ دانشکده دندانپزشکی به ۴۳۰ دانشجو کاهش یافته است.
وی افزود: حضور همزمان وزیر پیشنهادی در بخش خصوصی و دولتی ممنوعیت داشته، اما عین اللهی با وجود دارا بودن کرسی در دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان شهید لبافی نژاد دارای مطب خصوصی در بیمارستان خصوصی نگاه واقع در خیابان گل نبی و مجتمع خصوصی قائم بوده اند.
پاسخ وزیر پیشنهادی بهداشت به نظرات موافق و مخالف نمایندگان مجلس
بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از به پایان رسیدن نظرات موافق و مخالف با اشاره به افزایش کمی و کیفی آموزش پزشکی، یادآور شد: به دنبال تربیت نیروی انسانی کارآمد، حرفه‌ای و اخلاقی هستیم و به طبق فرموده رهبری به سمت مرجعیت علمی حرکت خواهیم کرد که در همین زمینه طی ۸ سال اخیر ۵ کنفرانس صورت دادیم و اصول آن را تدوین کردیم.

عین‌اللهی در ادامه با تأکید بر بومی‌گزینی در این وزارتخانه اظهار داشت: بومی گزینی باعث رفع محرومیت می‌شود و طبق قانون مجلس قصد داریم از افراد متخصص در مناطق محروم استفاده کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که افراد ضمن تحصیل در شهر خود در همان منطقه مشغول به کار شوند لذا عدالت آموزشی را مد نظر خواهیم داشت که منجر به گسترش آموزش در کل کشور می‌شود و زیرساخت‌های آن را نیز توسعه می‌دهیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در ادامه با بیان اینکه باید پژوهش‌های کاربردی در این وزارتخانه ایجاد کنیم تا خروجی نیز داشته باشد، به گردشگری سلامت تأکید کرد و افزود: تبادل استاد و دانشجو با سایر کشورها، ارائه برنامه جامع جهت سلامت روان، افزایش عدالت در سلامت، افزایش زیرساخت‌های پزشکی و توجه به مناطق محروم در دستور کار ما خواهد بود.

وی در ادامه درباره افزایش تعداد دانشجویان پزشکی عنوان کرد: تا دو سال گذشته تعداد این دانشجویان افزایش نداشته است، اما با تأمین زیرساخت‌ها قصد داریم آن را گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *