به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیات علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که امروز، اول دی با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، قربان ولیئی، دبیر علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، ناصر فیض، محمدرضا روزبه، علی‌محمد مودب، سید احمد میرزاده و عبدالجبار کاکایی، اعضای هیات علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و نیز با حضور مجازی افشین علا دیگر عضو هیئت علمی این دوره از جایزه برگزار شد، در سخنانی اظهار امیدواری کرد که این جلسه آغاز حرکتی متناسب برای جشنواره بین‌المللی شعر فجر و شروع مسیری برای توجه، توسعه و رشد فضای شعر و توجه بیشتر به کسانی باشد که در حوزه شعر تنفس کرده و آثار ارزشمندی را خلق می‌کنند. وی شاعران را لسان الغیب دانست و مطرح کرد: حافظ، مشهور به لسان الغیب است اما شعر نیز با عالم غیب نسبت دارد؛ اگر شعر، مربوط به عالم ناسوت (ماده و زمین) باشد تنها صورتی دارد ولی اگر بر اساس ممارست و تربیت دل و باطن باشد، شاعر وارد عرصه ملکوت شده و شعرش، ملکوت..

شعر شرقی‌ترین سلاح در اختیار ماست/ تربیت شعرا در سایه انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیات علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که امروز، اول دی با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، قربان ولیئی، دبیر علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، ناصر فیض، محمدرضا روزبه، علی‌محمد مودب، سید احمد میرزاده و عبدالجبار کاکایی، اعضای هیات علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و نیز با حضور مجازی افشین علا دیگر عضو هیئت علمی این دوره از جایزه برگزار شد، در سخنانی اظهار امیدواری کرد که این جلسه آغاز حرکتی متناسب برای جشنواره بین‌المللی شعر فجر و شروع مسیری برای توجه، توسعه و رشد فضای شعر و توجه بیشتر به کسانی باشد که در حوزه شعر تنفس کرده و آثار ارزشمندی را خلق می‌کنند.

وی شاعران را لسان الغیب دانست و مطرح کرد: حافظ، مشهور به لسان الغیب است اما شعر نیز با عالم غیب نسبت دارد؛ اگر شعر، مربوط به عالم ناسوت (ماده و زمین) باشد تنها صورتی دارد ولی اگر بر اساس ممارست و تربیت دل و باطن باشد، شاعر وارد عرصه ملکوت شده و شعرش، ملکوتی است و اگر باز فراتر رفت و به جبروت رسید، آن شعر جبروتی است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملکوت، عالم تصویری و رزق آن نیز رزق تصویری است. حضرت میکاییل، سرسلسله فرشتگان ملکوتی رزق تصویری می‌دهد و در قرآن کریم آمده است «وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ ‌‌السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضِ- و این چنین ملکوت آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم». از این رو شاعرانی که تصویر می‌سازند و رزق آنها رزق عالم خیال است جزو شاعرانی هستند که از عالم ملکوت برخوردارند. شاعر می‌تواند از عالم ملکوت عبور کرده و به عالم امر و خلق یعنی عالمی که تحت سیطره جبرائیل است، برسد «إنَّ مِنَ الشِّعرِ لَحِكمَةً».

وی با اشاره به این بیت از مولوی که «بی‌هوشی جان‌هاست این یا گوهر کان‌هاست این/ یا سرو بستان‌هاست این یا صورت روح الامین» تاکید کرد: حافظ شاعر عالم ملکوت و مولوی شاعر جبروت است؛ به واقع شعر شرقی‌ترین سلاحی است که در اختیار ما قرار دارد. شعر با نظام هستی‌شناسانه ما پیوند دارد و یکی از مواهبی است که در عالم اختیار داریم و پایه آن در نظام هستی و معرفت‌شناسی بوده و ماندگار است.

احمدوند افزود: ایرانیان چه با مفاهیم شعر حافظ آشنایی داشته باشند و چه با آن ارتباط برقرار کنند یا نه، حافظ می‌خوانند و در شب یلدا فال حافظ می‌گیرند؛ این اتفاق با روح، تمدن و طبیعت ما آمیخته شده و جزیی از نظام معرفتی و فرهنگی ماست.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن طرح این نکته که انقلاب اسلامی ایران بر پایه معرفت دینی و اسلامی بود، اظهار کرد: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی عارفی شیدا، با روحی صیقل داده بود که توجه به این امر داشت؛ به‌واقع انقلاب اسلامی ایران محل تربیت شعرا شد و سلمان هراتی، سیدحسین حسینی، قیصر امین پور و غیره قله‌هایی بودند که در این بستر و نظام رشد کرده و مردم هنوز هم اشعار آن‌ها را زمزمه می‌کنند و شعرهایشان ضرب‌المثل محافل است.

وی در ادامه بیان کرد: ارزش، قدر و قیمت این پدیده و نعمت الهی برای کشور و فرهنگ ما بی‌نظیر و بی‌بدیل است؛ باید با ارج گذاری بیشتر به شعر و شاعران قدر این موهبت و نعمت را بدانیم. جشنواره بین‌المللی شعر فجر باید با توجه به چنین معرفت‌شناسی گام بردارد، شعر را بیشتر بشناسد، آن‌ را در جایگاه برتری در نگاه عموم قرار دهد و در گسترش این پدیده و آشنایی مردم با آن کوشا باشد.

یاسر احمدوند با اشاره به نقش پرورش شاعران توسط اعضای هیات علمی جشنواره شعر فجر گفت: اعضای فعلی جملگی در کسوت تربیت کسانی هستند که در حوزه شعر و ادبیات کار می‌کنند. پشتیبانی از حوزه آموزش و توجه به ادبیات خلاق در رویکردهای خانه کتاب و ادبیات ایران مدنظر قرار خواهد گرفت تا شاهد جریان خوبی در این زمینه باشیم.

نتایج جشنواره بین‌المللی شعر فجر به سمت جریان شعر انقلاب برود
در ادامه این نشست، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیات علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای رساندن جایزه به جایگاه اصلی خود عنوان کرد: امیدوارم نتایج این دوره از جشنواره به سمت تقویت جریان شعر انقلاب اسلامی پیش برود؛ از این جهت که شعر هنر ملی ایرانیان است.

رمضانی گفت: در دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن اهتمام ویژه‌ای به موضوع شعر و ادبیات مشاهده می‌شود که امیدواریم این اهتمام با تلاش کارکنان خانه کتاب و ادبیات ایران تبدیل به نتایج عینی و ملموس شود.

در این نشست همچنین یاسر احمدوند، حکم قربان ولیئی را به عنوان دبیر علمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اعطا کرد. همچنین احکام اعضای هیات علمی این دوره از جایزه نیز به صورت جداگانه اعطا شد.

رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و امضای آن توسط اعضای هیات علمی پایان بخش این نشست بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *