آیزاک آسیموف

آیزاک آسیموف

«نام اصلی او” اسحاق عاصم اف” است که در آمریکا به “پل فرنچ” مشهور شد اما اکنون به آیزاک اسیموف مشهور است». این معرفی یکی از نویسنده های محبوب کودکی من در پشت کتاب 15 جلدی و خاکستری رنگی بود که از بین موضوعاتی مثل “میکروموج ها”، “سیاهچاله ها”، و… عاشق کتاب:”دایناسورها”ش بودم و مدت زمان زیادی نیست که فهمیدم این دایناسور دوستی پسرم ، به شکل ژنتیک قابل توضیحه و سندش اینکه کتاب دایناسورها از مجموعه 15 جلدی آسیموف که تو کودکی داشتم از بس خوندمش از مابقی کتاب های اون دوره مندرس تر و چسبکاری تره . این مجموعه رو پدرم عید 67 که کلاس چهارم بودم ، بهم هدیه داد و بحدی بیان علمی ساده و همه فهم اش برام جالب بود که هنوز هم گه گاه سراغش می رم. امروزسالگرد درگذشت آیزاک آسیموف بود(مرگ بر اثر ابتلا به بیماری ایدز – مثل میشل فوکو- بر اثر تزریق خون آلوده).
از جمله جملات قصارش اینکه :”اگر پزشکم به من بگوید، بیش از پنج دقیقه زنده نیستم، وقتم را تلف نخواهم کرد، سریعتر تایپ می‌کنم”. خدمات آسیموف به علم و نقشش در ترویج علم بحدی بوده که سیارکی رو به اسمش کردن . آسیموف کلی کتاب علمی تخیلی هم داشت که البته برخلاف کتابهای علمی محضش این دسته رو نخوندم چون دلم می خواست تصویرش در ذهنم بیشتر تصویر یک مرد علمی محض باشه تا تخیلی نویس در حالیکه تخیل آسیموف در کنار قدرتش در تحلیل مسایل علمی باعث شد بعضی از پیش بینی هاش، در سال 1964 برا ی50سال دیگه درست دربیاد:
*ارتباطات، صوتی – تصویری خواهد شد و با استفاده از تلفن علاوه بر صدای طرف دیگر، می‌توان تصویر او را نیز دید.
*برقراری تماس مستقیم تلفنی با هر نقطه‌ای در جهان، حتی مرکز هواشناسی در قطب جنوب، میسر خواهد شد.
*ربات‌ها در سال ۲۰۱۴ نه عمومیت خواهند یافت و نه کارشان عالی خواهد بود، ولی وجود خواهند داشت.
*صفحات قابل آویختن به دیوار جای تلویزیون‌های معمولی را خواهند گرفت ولی مکعب‌های شفاف که امکان دیدن تصویر به شکل سه بعدی را فراهم خواهد کرد به مرور عرضه خواهند شد.
*مکالمه و تماس با کره ماه دیگر چندان دشوار نخواهد بود.
*وسایلی برای آشپزخانه طراحی و ساخته خواهند شد که «غذاهای آماده» را مهیا خواهند کرد، آب را گرم کرده و با آن قهوه درست خواهند کرد.
*حداقل یک یا دو مورد گیاه آزمایشگاهی که از انرژی نهفته در ستاره‌ها تغذیه می‌کنند وجود خواهد داشت.
*برای ساختن خودروهایی که توسط یک ربات هدایت خواهند شد، تلاش‌های زیادی صورت خواهد گرفت.
*تمام جمعیت جهان به طور یکسان و کامل از تمام وسایل و تکنولوژی جدید در آینده بهره‌مند نخواهند شد. درصد بیشتری به نسبت امروزه از به کارگیری این وسایل محروم خواهند بود. هر چند از نظر امکانات مادی زندگی آنها ممکن است به نسبت امروز وضعیت بهتری داشته باشند ولی از تازه‌ترین امکانات خلق شده توسط تکنولوژی عقب خواهند ماند.

✔️امروز سالگرد درگذشت #آیزاک_آسیموف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *